Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 07.05.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordin comun pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 al Societății Carpatica Feroviar România S.A.

 

Scurtă descriere 

Conform prevederilor Legii societăților nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare și potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (1) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 al Societății Carpatica Feroviar Romania S.A. se aprobă prin Ordin Comun, inițiat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, ordonatorul principal de credite în coordonarea căruia se află, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale şi al Ministerului Finanțelor.
Societatea Carpatica Feroviar S.A. a fost înființată prin HG nr.1327/23.10.2024, obiectul de activitate al societății consta in asigurarea transporturilor comerciale de mărfuri, precum si transporturilor care vizează interesele strategice ale statului.
Societatea Carpatica Feroviar Romania S.A. își stabilește bugetul propriu de venituri si cheltuieli în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr.26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare și cu legile bugetare anuale și angajează cheltuieli la nivelul creditelor bugetare aprobate și repartizate de ordonatorul principal de credite, respectiv de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2025 a fost întocmit cu respectarea următoarelor prevederi legale:
Legea bugetului de Stat nr.9/ 2025;
OG nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare;
Hotărârea Guvernului nr.1506/27.11.2024 publicată în M. Of. nr. 1185/28.11.2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plata;
Ordinul Ministerului Finanțelor Publice nr.3818/2019 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli al operatorilor economici, precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia;
Ordonanța de urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificări;
Legea nr. 296/26.10.2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificările si completările ulterioare;
Ordonanța de urgență nr. 156/30.12.2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cu modificări;
Bugetul de venituri si cheltuieli previzionat în Business Plan și Testul investitorului privat prudent (TIPP).
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Societatea Carpatica Feroviar Romania S.A a prognozat venituri totale pentru anul 2025 în valoare de 348.909 mii lei, astfel:
-283.971 mii lei - venituri din servici prestate reprezentând activitatea de transport marfă și servicii conexe.
-33.020 mii lei – venituri din redevențe si chirii reprezentând închirierea materialului rulant în perioada aprilie 2025 – august 2025.
-9.154 mii lei – alte venituri reprezentând venituri din reparații material rulant.
-22.764 mii lei - venituri din producția de imobilizări - material rulant.
Cheltuielile totale estimate pentru anul 2025 în valoare de 342.226 mii lei sunt dimensionate în funcție de propunerile compartimentelor de specialitate din cadrul societății pentru anul 2025 privind programele de mentenanță, investiții, studii și cercetări, asigurarea stării de securitate și sănătate în muncă, securitatea instalațiilor, protecția mediului, formare profesională, asigurarea riscului etc. aprobate de către conducerea acesteia.
Nivelul cheltuielilor totale prognozat pentru anul 2025, a fost estimat în valoare de 342.226 mii lei, conform Business Plan Carpatica Feroviar și Testul investitorului privat prudent (TIPP), în funcție de necesarul de materiale și servicii pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță în exploatare, în condiții normale a activității și în condiții de eficiență.
Cheltuieli cu bunuri şi servicii în valoare 162.289 mii lei.
Cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte in valoare de 2.652 mii lei.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 116.703 mii lei.
Alte cheltuieli de exploatare , în valoare de 60.582 mii lei.

Cheltuieli aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere .
Membrii Consiliului de Administrație și Directorul General au fost numiți provizoriu în noiembrie 2024, respectiv 18.03.2025, urmând a fi organizată procedura de selecție pentru ocuparea posturilor de administratori/director general conform prevederilor O.U.G. nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare, motiv pentru care, conform contractelor de mandat sunt prevăzute indemnizații fixe lunare, neexistând componente variabile.
Remunerația directorilor este formată dintr-o indemnizație fixă lunară şi dintr-o indemnizație variabilă. Indemnizația fixă nu poate depăși de 6 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate
Valoarea totală prognozată pentru anul 2025 aferentă contractului de mandat al directorului general al societății este prognozată la valoarea totală de 473.343 lei brut.
Pentru Directorul Financiar provizoriu s-a previzionat o valoare a indemnizației brute de 40.000 lei pe lună începând cu luna mai 2025(40.000 x8 luni)valoarea totala este de 320.000 lei brut.
Cheltuieli aferente contractelor de mandat pentru membrii neexecutivi provizorii din cadrul Consiliului de administrație

Calculul indemnizației fixe incluse proiectul BVC pentru anul 2025 aferente contractelor de mandat pentru membrii neexecutivi provizorii din cadrul Consiliului de administrație cuprinde atât indemnizațiile fixe brute lunare a membrilor CA pe anul 2025 cât și indemnizațiile fixe brute lunare a membrilor CA pentru perioada noiembrie 2024 – decembrie 2024, începând cu data numirii.

14.626 lei/lună x 5 membri x 2 luni/-noiembrie +decembrie 2024 = 146.260 lei/an
14.626 lei/lună/membru x 5 membri x 12 luni/an 2025 = 877.560 lei/an
146.260 lei/2 luni an 2024 + 877.560/lei an 2025 = 1.023.820 lei
Total cheltuieli aferente contractului de mandat previzionate pentru anul 2025: 1.817.163 lei.

Alte cheltuieli de exploatare previzionate la valoarea de 60.582 mii lei.
Structura cheltuielilor de exploatare previzionate pentru anul 2025 arată că, ponderea principală o dețin cheltuielile cu personalul cu 33,57 % din totalul cheltuielilor de exploatare urmate de cheltuieli materiale cu o pondere de 19,55%, cheltuielile cu amortizarea care reprezintă 17,67%, alte cheltuieli din afară (energie, apă) cu o pondere de 13,44% si taxa de utilizare a infrastructurii CN CFR care reprezintă 11,19 % din totalul cheltuielilor de exploatare.
Se estimează că, societatea va avea nevoie de 2.500 salariați pentru desfășurarea în bune condiții a activităților operaționale și administrative. Personalul va fi utilizat atât pentru realizarea transporturilor de marfă, cât și pentru întreținerea și reparația materialului rulant.
Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natura salarială recalculat conform Legii anuale a bugetului de stat este de 10.862,90 lei/persoană.
Productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu previzionată pentru anul 2025 este de 346,14 lei/persoană.
Programul de Investiţii de 1.489.898 mii lei este constituit din surse proprii în valoare 1.542.893 mii lei, din care: 60.487 mii lei reprezentând amortizare şi 1.482.406 mii lei reprezentând majorarea capitalului social de către Ministerul Transportului și Infrastructurii în calitatea de acționar unic la societatea Carpatica Feroviar România S.A., pentru achiziția de active necesare desfășurării activității reprezentând locomotive, vagoane, mijloace fixe, terenuri si clădiri necesare mentenanței si reparației materialului rulant. Programul de investiții cuprinde de asemenea, conform Business Plan, si achiziția de Echipamente IT-Digitalizare .
Societatea Carpatica Feroviar Romania S.A. :
- nu are angajat personalul desemnat să exercite controlul financiar de gestiune;
- salariații nu au constituit şi/sau aderat la un sindicat, conform Legii nr. 367/2022 privind dialogul social.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Carpatica Feroviar Romania S.A a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 23/14.04.2025 și stabilit de către Adunarea Generală a Acționarilor prin Hotărârea nr.5 din 17.04.2025.
Realitatea datelor prezentate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025, aparține organelor de conducere ale Societății Carpatica Feroviar Romania S.A.

 

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 19.05.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 19.05.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!