Data publicării: 01.03.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.03.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al societății.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2021 și bugetul previzionat pentru anii 2022, 2023 și 2024, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2021 cu 4%, respectiv cu suma de 17.638 mii lei, de la 440.676 mii lei (anul 2021) la 458.314 mii lei (anul 2022).
Creșterea veniturilor totale în anul 2022 fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, este influențată de creșterea veniturilor prognozate din serviciile prestate cu 4% si a veniturilor din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital cu 8,70%.
În structură, veniturile din exploatare dețin o pondere de 99,68 % iar veniturile financiare dețin o pondere de 0,32 % în veniturile totale.
Veniturile din exploatare, au fost estimate în creștere cu 4,01 % față de cele realizate la data de 31.12.2021, respectiv de la 439.237 mii lei (anul 2021) la 456.847 mii lei (anul 2022).
Cifra de afaceri, reprezentată de veniturile din prestările de servicii, a fost estimată în creștere cu 4% faţă de cea preliminată/realizată în anul 2021.
Veniturile din serviciile prestate, în anul 2022, în valoare de 451.990 mii lei, au fost programate în creştere cu 4% faţă de cele preliminate/realizate în anul 2021, ca urmare a estimării unui număr mai mare de vehicule, care vor fi prezentate în cadrul staţiilor de ITP autorizate de RAR, în anul 2022 față de anul 2021 și a introducerii unor noi activități prin actele normative aprobate în ultima perioadă.
Veniturile financiare, sunt programate în anul 2022, în creștere cu 1,95% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 28 mii lei.
Cheltuielile totale, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2022, fiind estimate în valoare de 310.779 mii lei, mai mari cu 4% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2021, respectiv în valoare de 298.831 mii lei.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare dețin o pondere 99,23% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 0,77%.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 308.387 mii lei înregistrează în anul 2022 o creștere cu 4,01 % față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021 în valoare de 296.485 mii lei.
În totalul cheltuielilor din exploatare, cheltuielile cu bunuri și servicii, dețin o pondere de 19,95%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” deține o pondere de 4,43%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” deține o pondere de 61,38% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 14,24%.
În structură, cheltuielile cu bunuri și servicii, au fost programate în anul 2022, în creștere cu 3% față de cele preliminate/realizate în anul 2021, respectiv de la 59.740 mii lei (anul 2021) la 61.531 mii lei (anul 2022).
Cr Creșteri semnificative, în cadrul cheltuielilor cu bunuri și servicii în anul 2022, vor înregistra cheltuielile privind energia și apa în creștere cu 15,85% față de anul precedent. De asemenea, o creștere semnificativă cu 281,79 %, vor înregistra cheltuielile cu impozitele, taxele și vărsămintele asimilate, respecti de la 3.574 mii lei realizate/preliminate în anul 2021 la 13.645 mii lei, estimate în anul 2022.
Cheltuielile cu personalul, au fost estimate în anul 2022, în creștere cu 6,81%, respectiv cu suma de 12.071 mii lei față cele aprobate în anul 2021, în bugetul de venituri și cheltuieli, prin HG nr. 637/2021, respectiv de la 177.221 mii lei (anul 2021) la 189.292 mii lei (anul 2022).
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.48 din Legea nr.317/2021 pentru aprobarea Bugetului de Stat pe anul 2022, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 181.633 mii lei, au fost estimate în creștere cu 6,5%, faţă de suma aprobată în bugetul anului 2021 prin H.G. nr. 637/2021, în valoare de 170.547 mii lei, respectiv mai mare cu 11.086 mii lei, iar față de valoarea realizată la 31.12.2021 cu 11.359 mii lei, de la 170.274 mii lei (anul 2021) la 181.633 mii lei (anul 2022).
Creșterea cheltuielilor de natură salarială, în cuantum de 11.086 mii lei, în procent de 6,5%, se datorează creșterii cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor de 6,50%, prognozat pentru anul 2022, așa cum este prevăzut în Scrisoarea cadru nr.464142/10.12.2021, în conformitate cu art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.317/2021.
În fundamentarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2022, s-a luat în calcul și s-a respectat art. 48, alin (1) lit a) coroborat cu alin (3) din Legea nr.317/2021 – legea bugetului de stat pe anul 2022.
Câștigul mediu brut lunar/salariat, estimat în anul 2022, calculat în conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat numărul 317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022 și a Ordonanței Guvernului nr.26/2013, în valoare de 7.660,58 lei/persoană, crește cu 0,10% față de câștigul mediu brut lunar preliminat/realizat în anul 2021, care este în valoare de 7.652,79 lei/persoană iar productivitatea muncii recalculată, în valoare de 273,72 mii lei/persoană crește în anul 2022 cu 4,01% față de cea preliminată/realizată la data de 31.12.2021, în valoare de 263,17 mii lei/persoană.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, prognozate în valoare de 3534 mii lei, în creștere față de anul precedent cu 27,03 % , au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art. 8, alin. (3) și (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modicările și completările ulterioare.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.
Indicatorul „Alte cheltuieli de exploatare”, în valoare de 43.919 mii lei, a fost estimat în scădere cu 22,15% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2021. În structura categoriei “ alte cheltuieli de exploatare” previzionate pentru anul 2022, ponderea principală o deţin cheltuielile cu amortizarea și cheltuielile estimate cu provizioanele privind participarea salariaților la profit .
Cheltuielile financiare estimate în valoare de 2392 mii lei, care reprezintă 0,77% din totalul cheltuielilor, au fost programate în creștere cu 1,96% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, în valoare de 2.346 mii lei.
Rezultatul brut pozitiv, a fost estimat pentru anul 2022 în valoare de 147.535 mii lei, în creștere cu 4,01% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021 în valoare de 141.845 mii lei.
Repartizarea profitului net al regiei pentru anul 2022, în valoare de 123.917,08 mii lei, a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2022, în valoare de 65.000 mii lei, au fost estimate în creștere, cu suma de 1845,60 mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, și vor fi asigurate din surse proprii:
- amortizare, în valoare de 34.465 mii lei;
- - sume repartizate din profitul anului 2021, în valoare de 2.348,80 mii lei;
- -surse proprii, constituite din profitul anilor anteriori neutilizat, repartizat la alte rezerve pentru dezvoltare, în valoare de 28.186,20 mii lei.
- Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2022, în valoare de 65.000 mii lei, au fost estimate pentru anul 2022, în creștere cu 25.332 mii lei față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2021.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au următoarele valori:
- productivitatea muncii crește cu 4,01 %, respectiv de la 263,17 mii lei/persoană la 273,72 mii lei/ persoană;
- numărul de personal, programat la finele anului 2022, de 1669 salariați, va rămâne același cu numărul de personal aprobat, în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin H.G. nr. 637/2021;
- numărul mediu de salariaţi de 1669 salariați , va rămâne același cu numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr. 637/2021;
- câștigul mediu lunar pe salariat, determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform legii anuale a bugetului de stat pe anul 2022, în valoare de 7660,58 lei/persoană, crește cu 0,10 % față de caștigul mediu pe salariat preliminat/realizat la nivelul anului 2021, respectiv în valoare de 7652,79 lei/persoană;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, sunt estimate la valoarea de 678,09 lei în anul 2022, în ușoară scădere față de cheltuiala preliminată/realizată în anul 2021, în valoare de 678,12 lei;
- creanţele restante ale anului 2022, în valoare de 54 mii lei, au fost estimate în creștere cu 1,89% față de valoarea preliminată/realizată a anului 2021;
- plăţile restante, regia și-a propus să nu înregistreze plăți restante la data de 31.12.2022;
- în anul 2022, indicele de creştere a veniturilor totale este de 4% , la fel ca indicele de creștere al cheltuielilor totale, care este tot 4%;
- pentru anul 2022, se estimează un rezultat / profit brut pozitiv, în valoare de 147.535 mii lei, mai mare cu 4,01% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Regiei Autonome „Registrul Auto Român”, a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Regiei Autonome „Registrul Auto Român”, a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Decizia nr.2/17.02.2022.
În conformitate cu art.6 (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, a fost supus consultării reprezentanților salariaților din regie.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului
Coordonate de contact
Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:
Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti
Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G
Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Propuneri primite
Propuneri primite de la |
Data receptiei |
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa
|
Data |
|
![]() |
![]() |
![]() |