Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

image0 jpeg

  1. Informații generale

 Acordul de retragere a Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord (UK) din Uniunea Europeană (UE) intrat în vigoare la 1 februarie 2020

prevede o perioadă de tranziție până la 31 decembrie 2020, pe parcursul căreia Regatul Unit respectă, în continuare, acquis-ul european, inclusiv Politica comercială a UE.

  1. Informații Specifice

 

  • Începând cu 1 ianuarie 2021 se vor produce o serie de schimbări inevitabile și pentru operatorii de transport rutier și alte părți interesate din domeniul rutier, indiferent dacă se va ajunge la un acord UE – UK privind relațiile viitoare.
  • Printre avizele de pregătire publicate de Comisia Europeană se află și avizul privind transportul rutier (https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/road_transport_ro_0.pdf), avizul care se referă și la drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul și autocarul (https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/consumer_protection_and_passenger_rights_ro.pdf), precum și avize aferente altor domenii sectoriale, de interes și din perspectiva operatorilor de transport rutier.
  • Drepturile de acces pe care operatorii din UE și UK le vor avea asupra piețelor celeilalte părți începând cu 1 ianuarie 2021 vor depinde în mare măsură de rezultatul negocierilor în curs între UE și UK privind viitorul parteneriat.
  • În orice caz, chiar dacă se va ajunge la un acord, părțile interesate trebuie să aibă în vedere și situația în care acesta nu va permite același nivel de acces disponibil în prezent.
  • Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor va actualiza în mod corespunzător informațiile, în funcție de evoluțiile înregistrate în procesul de negociere UE – UK.

Părțile interesate sunt invitate să consulte periodic documentele publicate de Comisia Europeană pe pagina de internet dedicată pregătirilor în vederea încheierii perioadei de tranziție, pentru a efectua propria evaluare a riscurilor și pentru a pune în aplicare propriile măsuri de pregătire, având în vedere situația lor individuală.

Referitor la certificatele de competență profesională ale operatorilor de transport/managerilor de transport/conducătorilor auto[2], vă rugăm să consultați avizul Comisiei Europene privind transportul rutier (https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/road_transport_ro_0.pdf), care recomandă operatorilor de transport rutier din UE să se asigure că atât ei, cât și conducătorii lor auto dețin certificate de competență profesională eliberate în UE, și nu în Regatul Unit.

  1. Informații privind aspecte vamale
  • Dincolo de normele specifice sectorului, operatorii de transport rutier trebuie să aibă în vedere și schimbările inevitabile care se vor produce începând cu 1 ianuarie 2021 în ceea ce privește formalitățile necesare la trecerea frontierei dintre UK și UE, precum și a altor state, precum NL, FR, IE, BE (care devin granița externă a Uniunii în raport cu UK).
  • Chiar dacă UE și UK vor încheia un parteneriat ambițios până la sfârșitul anului 2020, un astfel de acord ar crea, cu certitudine, o relație care va fi foarte diferită de cea actuală în ceea ce privește piața unică a UE și uniunea vamală, precum și în domeniul TVA și al accizelor.
  • În mod inevitabil, faptul că Regatul Unit nu va mai participa la politicile Uniunii începând cu sfârșitul perioadei de tranziție va crea obstacole care nu există în prezent în calea comerțului cu bunuri și servicii, precum și a mobilității și a schimburilor transfrontaliere. Acest lucru se va întâmpla în ambele direcții, și anume, atât dinspre Regatul Unit înspre Uniune, cât și dinspre Uniune înspre Regatul Unit.

Operatorii de transport rutier și celelalte părți interesate din domeniu trebuie să se familiarizeze foarte rapid cu documentele necesar a fi completate în prealabil trecerii frontierelor, precum și cu diversele ghiduri specifice/planuri de management la frontiere pregătite atât de autoritățile britanice competente, cât și de autoritățile statelor membre UE, în special ale celor care se vor afla la frontiera externă a UE cu UK, pentru evitarea blocajelor, dar și pentru evitarea amenzilor pe care le-ar risca în caz de neconformare.

Recomandăm consultarea periodică a paginilor de internet ale autorităților respective și ale Comisiei Europene și rugăm asociațiile profesionale din domeniu să intensifice în perioada imediat următoare acțiunile de sprijinire a operatorilor de transport rutier români cu privire la documentele și formularele pe care aceștia trebuie să le dețină și/sau să le completeze în prealabil trecerii frontierelor către/dinspre UK.

  • Link-uri utile (aspecte vamale)

 

  • România:

Direcția Generală a Vămilor:

https://www.customs.ro/info-publice/anunturi/info-publice/brexit

 

  • Regatul Unit
  • Informații privind pregătirea pentru finalul perioadei de tranziție

https://www.gov.uk/transition

 

  • Ghid actualizat în luna octombrie privind noile reglementări vamale valabile începând cu 1 ianuarie 2021 publicat de autoritățile britanice în cadrul procesului de pregătire internă “The Border with the European Union – Importing and Exporting Goods”

https://www.gov.uk/government/publications/the-border-operating-model

  • Informații utile publicate de Gubernul britanic în 22 octombrie 2020 privind planurile acestuia legate de menținerea fluxurilor comerciale la sfârșitul perioadei de tranziție

https://www.gov.uk/government/news/government-steps-up-plans-to-keep-trade-flowing-at-the-end-of-the-transition-period?s=08

Referitor la planurile Guvernului britanic vizând managementul traficului in Kent și permisul digital de acces Kent (KAP), autoritățile britanice au pregătit un link demonstrativ (demo) privind  utilizarea serviciului  „Check an HGV is ready to cross the border”, pentru a veni în sprijinul industriei de transport marfă (a se avea însă în vedere că serviciul încă nu este operațional):

https://check-an-hgv-is-ready-to-cross-the-border-demo.fbplatform.co.uk/start

https://www.portofantwerp.com/en/are-you-ready-for-brexit

  • Portul Zeebrugge:

http://brexitproof.portofzeebrugge.be

http://rxseaport.eu

  • Comisia Europeană
  • Direcția Generală Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD):

https://ec.europa.eu/taxation_customs/uk-withdrawal-ro

  1. Link-uri utile generale

 

  • Comisia Europeană
  • Informații privind Acordul de retragere încheiat între Uniunea Europeană și Regatul Unit:

https://ec.europa.eu/info/european-union-and-united-kingdom-forging-new-partnership/eu-uk-withdrawal-agreement_ro

  • Informații privind pregătirile în vederea încheierii unui viitor parteneriat între UE și Regatul Unit:

https://ec.europa.eu/info/european-union-and-united-kingdom-forging-new-partnership/future-partnership_ro

  • Consiliul Uniunii Europene

https://www.consilium.europa.eu/ro/policies/eu-uk-negotiations-on-the-future-relationship/

  • Ministerul Afacerilor Externe
  • Informațiile generale publicate pe site-ul MAE în atenția cetățenilor români și britanici privind perioada de tranziție și post-tranziție:

https://www.mae.ro/brexit

  • Secțiunea Brexit a Ambasadei României în Regatul Unit:

https://londra.mae.ro/node/2171

  • Ministerul Muncii și Protecției Sociale - Secțiunea Brexit:

https://mmuncii.ro/j33/index.php/ro/2014-domenii/afaceri-europene-%C8%99i-rela%C8%9Bii-interna%C8%9Bionale/6007-brexit

  • Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri - Secțiunea Brexit:

http://www.imm.gov.ro/ro/mmaca/brexit/

  • Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.) – Secțiunea Brexit:

http://www.ansvsa.ro/comunicare/campanii-ansvsa/brexit/ “.

 

[1] COM(2020) 324 final din 9.7.2020

[2] prezintă relevanță legislația UE privind transportul rutier, în special Regulamentul (CE) nr. 1071/2009, Regulamentul (CE) nr. 1072/2009, Directiva 2003/59/CE

E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!