Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 21.01.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii modificarea anexei la Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1065/2002 pentru aprobarea NORMATIVULUI PENTRU PROIECTAREA CONSTRUCȚIILOR ȘI INSTALAȚIILOR SPECIFICE DE METROU PRIVIND PREVENIREA ȘI STINGEREA INCENDIILOR (Revizuire PD 196-89) INDICATIV NP 071-02

 

Scurtă descriere

 Reglementările specifice actuale au fost elaborate în perioada 1989-2002 și se referă la amplasarea clădirilor noi care necesită Aviz de amplasare față de construcțiile existente de metrou și nu se referă la amplasarea construcțiilor noi de metrou față de clădirile existente.

Menționăm faptul că, pentru stațiile aflate în exploatare pe Magistralele 1, 2, 3, 4 și Tronsonul de Legătură, dar și pentru proiectele de investiții noi pe Magistrala 4, Magistrala 5, Magistrala 6 etc., amplasamentele stațiilor și acceselor de metrou au fost proiectate față de construcțiile existente astfel încât să asigure o distanță de minimum 10 m, pentru asigurarea intervenției în situații de urgență, în fața accesului și pe una din laterale.
Justificarea modificării acestor distanțe este rezultată din limitările spațiului urban central existent, unde este necesar acest mijloc de transport public de călători. Astfel, atât în centrele istorice ale aglomerărilor urbane importante, dar și în cartierele rezidențiale cu locuințe comune supraetajate (blocuri de apartamente) este practic imposibil să se asigure 10 m de jur împrejurul acceselor. De multe ori fronturile construite sau trama stradală nu asigură în total 10 m, deci practic nu ar fi posibilă amplasarea stațiilor de metrou acolo unde ar fi necesar.
Pentru reglementarea situației privind emiterea Avizelor Inspectoratului pentru Situații de Urgență pentru stații și accese noi de metrou față de construcțiile existente, este necesară emiterea unui Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1065/2002 pentru aprobarea „Normativului pentru proiectarea construcțiilor și instalațiilor specifice de metrou privind prevenirea și stingerea incendiilor” (Revizuire PD 196-89), indicativ NP 071-02. a articolului 2.4.40 și a articolului nr. 2.4.42.
Urmare analizei propunerii Ministerului Afacerilor Interne precum și a discuțiilor purtate în cadrul ședințelor comune cu specialiștii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență București – Ilfov, raportat la situația reală din teren precum și de constrângerile rezultate din cadrul avizelor emise de instituțiile abilitate, având în vedere că realizarea unei infrastructuri de metrou este justificată în principal în zonele urbane dens populate, în care spațiul urban disponibil este extrem de limitat, precum și faptul că zonele urbane au propriile constrângeri urbanistice (zone construite protejate, monumente istorice, etc.), propunem ca modificarea articolului nr. 2.4.40 și a articolului nr. 2.4.42 din cadrul Normativului NP 071/2002, privind proiectarea construcțiilor și instalațiilor specifice de metrou privind prevenirea și stingerea incendiilor, să fie următoarea:

„Art. 2.4.40. (1) Zona minimă de siguranță, protecție și funcționalitate în jurul acceselor unei stații de metrou se consideră pe ο distanță de 10 m de la proiecția perimetrală a accesului la nivel teren și se aplică în cazul execuției de construcții noi, în vecinătatea acceselor de metrou existente.
(2) Accesele noi de metrou se vor proiecta astfel încât să asigure următoarele distanțe față de construcțiile existente: minimum H/3m din înălțimea construcțiilor învecinate, dar nu mai puțin de 10 m în fața accesului și pe una din laterale și minimum 2,5 m pe celelalte două laturi, Η fiind înălțimea clădirii măsurată de la nivelul terenului la atic (sau cornișă).
Distanța de Η/3 m din înălțimea clădirii reprezintă distanța de siguranță pentru evacuarea persoanelor față de eventuale dărâmături rezultate în caz de dezastre.
(3) În situația nerespectării distanțelor de siguranță de minimum H/3 m din înălțimea construcțiilor învecinate, structura supraterană a accesului în stația de metrou trebuie realizată din beton armat sau diafragme din beton armat cu grosimea pereților de pe laturile respective de minimum 40 cm și a planșeelor de minimum 20 cm.
(4) Prin excepție de la prevederile alineatelor menționate anterior, pentru stațiile de metrou amplasate în zone protejate la care este obligatorie amplasarea acceselor de metrou și pentru care nu este posibilă asigurarea distantei de minimum H/3 m din înălțimea construcțiilor învecinate, trebuie să se asigure cumulativ următoarele condiții:
• la cel puțin unul dintre accese să se asigure prevederile alineatului (2);
• cel puțin una dintre stațiile de metrou alăturate să respecte pentru minimum un acces prevederile alineatului (2);
• fiecare zonă de protecție civilă formată din maximum trei stații va avea minimum două accese care să respecte alineatul (2), zona de protecție civilă reprezentând o secțiune de metrou formată din oricare trei stații consecutive.”

„Art. 2.4.42. Una din ieșirile (accesele) stației de metrou poate fi amplasată în zona publică a unei gări CF, autogări, aerogări sau a unei alte clădiri accesibile publicului dacă:
• zona publică asigură capacitatea de preluare și evacuare a persoanelor din stația de metrou spre ieșirea / accesul respectiv;
• zona publică este la exterior sau face parte dintr-o clădire autorizată din punct de vedere al securității la incendiu, care îndeplinește criteriile pentru cel puțin nivel de stabilitate III;
• încăperea în care se amplasează ieșirea stației de metrou are ieșire direct în exterior;
• ieșirea în exterior va avea lățimea minimă, astfel încât să se asigure evacuarea fluxurilor pentru care a fost dimensionată ieșirea stației de metrou și a fluxurilor din zona publică în care a fost realizată;
• în cazul în care ieșirea / accesul de la metrou se face într-un imobil, altul decât gară CF, autogară sau aerogară, încăperea în care se amplasează ieșirea stației de metrou trebuie să fie realizată similar unui compartiment separat de incendiu față de restul clădirii în care este amplasată, conform prevederilor normativului NP 118. Celelalte spații ale imobilului trebuie să aibă evacuarea independentă de compartimentul creat.
• imobilul de la punctul anterior, în care este amplasată ieșirea / accesul de metrou, va avea asigurate căi de evacuare independente de cele ale metroului. Prin zona de evacuare de la metrou este permisă evacuarea unui singur flux din clădirea supraterană, funcție de destinația acesteia.”

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 03.02.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 03.02.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!