Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 09.12 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind aprobarea încheierii Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru anii 2025-2029 al Societății  de Transport cu Metroul Bucureşti "METROREX" - S.A.

 

Scurtă descriere

Propunerea spre aprobare a proiectului de act normativ se efectuează în temeiul prevederilor art. 3(1) și ale art. 4 din Regulamentul (CE) nr. 1370/2007, potrivit căruia în cazul în care o autoritate competentă decide să acorde unui operator ales un drept exclusiv și/sau o compensație de orice natură în schimbul îndeplinirii unor obligații de serviciu public, autoritatea respectivă face aceasta în cadrul unui Contract de servicii publice, care definește în mod clar obligațiile de serviciu public pe care trebuie să le respecte operatorul de servicii publice și stabilește parametrii pe baza cărora urmează să se calculeze plata compensației, natura și întinderea dreptului exclusiv acordat, modalitățile de alocare a costurilor legate de prestarea de servicii,

și

ținând cont de faptul că la data de 31.12.2024 Contractul de servicii publice pentru anii 2020-2024 încheiat între Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor în calitate de autoritate contractantă și Metrorex S.A. în calitate de operator, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 697/28.02.2020, cu modificările și completările ulterioare își încetează aplicabilitatea, este necesară încheierea unui nou contract de servicii publice pentru anii 2025-2029;

În sensul celor prezentate, Consiliul de Administrație al „METROREX” SA a avizat în ședința din data de 03.12.2024, potrivit Hotărârii Consiliului de Administrație nr. 1, în continuare anexată, proiectul de Contract de servicii publice de transport cu metroul pentru anii 2025-2029 al Societății de Transport cu Metroul București „METROREX”- S.A.

Prin încheierea contractului de servicii publice în transportul cu metroul și acordarea de către stat a compensației se asigură:

  • continuitatea serviciului de transport public de călători cu metroul și asigurarea mobilității călătorilor în condiții de siguranță;
  • rambursarea de către Uniunea Europeană după caz a cheltuielilor aferente proiectelor de dezvoltare și modernizare în transportul cu metroul, care îndeplinesc condițiile de eligibilitate.

Propunerea spre aprobare a proiectului de act normativ se efectuează potrivit şi în sensul art. 57, alin. (1) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere dispoziţiile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr.1.191/69 şi nr.1.108/70 ale Consiliului, în coroborare cu prevederile art. II alin. (2) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 12/2016 pentru modificarea alin. (4) al art. 241 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind aplicarea în domeniul transportului cu metroul a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului.

În ceea ce priveşte Calculul compensației:

Compensația necesară pentru perioada 2020-2024 în conformitate cu prevederile Contractului de servicii publice pentru anii 2020-2024 se prezintă astfel:

                                                                                                                                    -mii lei-

Indicator

2020

2021

2022

2023

2024

Total

Total, din care:

1.076.520,66

1.036.002,46

956.288,41

1.057.781,04

1.258.071,80

5.384.664,37

Compensație necesară

957.377,66

1.006.691,38

903.200,52

982.242,26

1.113.963,73

4.963.475,55

Diferențe de tarif cuvenite operatorului

18.634,00

29.311,08

53.087,89

75.538,78

144.108,07

320.679,82

Achiziție material rulant

100.509,00

0

0

0

0

100.509,00

Având în vedere compensația alocată societății Metrorex S.A. în perioada 2020-2024, se poate observa că rezultă o subcompensare în valoare de cca 912.962,55 mii lei, după cum urmează:

  • mii lei -

Indicator

2020

2021

2022

2023

2024 estimat

Total subcompensare
 2020-2024

Compensatie alocată

683.000,00

818.000,00

871.999,00

807.271,00

870.243,00

4.050.513,00

Compensație necesară

957.377,66

1.006.691,38

903.200,52

982.242,26

1.113.963,73

4.963.475,55

Diferență compensație alocată și compensație necesară

-274.377,66

-188.691,38

-31.201,52

-174.971,26

-243.720,73

-912.962,55

Precizăm că, în anul 2020 conform Raportului de constatări factuale nr. 371/01.11.2021, întocmit de firma de audit extern Prim-Audit, ale cărei servicii au fost contractate de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a rezultat o subcompensare în cuantum de 274.377,66 mii lei și în anul 2021 conform Raportului anual de constatări factuale nr. 4762/23/27.06.2023, întocmit de firma de audit extern financiar Sarra SRL, ale cărei servicii au fost contractate de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a rezultat o subcompensare în cuantum de 188.691,38 mii lei.

Menționăm că, în conformitate cu  prevederile contractului de servicii publice pentru perioada 2020-2024 și cu raportul anual de constatare (Anexa nr. 6.2), au rezultat următoarele:

  • în anul 2022 - o subcompensare în cuantum de 31.201,52 mii lei;
  • în anul 2023 - o subcompensare în cuantum de 174.971,26 mii lei.

Pentru anul 2024, ținând seama de valorile estimate, rezultă o subcompensare în cuantum de 243.720,73 mii lei.

Separarea contabilă a activității Metrorex S.A. s-a realizat în anul 2023. Ca urmare a acestui fapt, în actul adițional nr. 2/2023 la Contractul de servicii publice pentru anii 2020-2024, a fost introdusă o anexă nouă: Anexa nr.7a ”Separarea activităților contabile ale Metrorex S.A., aferente cheltuielilor și veniturilor, distinct pe activitatea de operare a metroului, pe activitatea de întreținere/administrare a infrastructurii și pe activitatea de investiții – patrimoniu public”, în conformitate cu cerințele Consiliului Concurenței.

Precizăm că în draftul Contractului Servicii Publice pentru anii 2025-2029 se regăsește Anexa nr. 7a ”Separarea activităților contabile ale Metrorex S.A., aferente cheltuielilor și veniturilor, distinct pe activitatea de operare a metroului, pe activitatea de întreținere/administrare a infrastructurii și pe activitatea de investiții – patrimoniu public” completată pentru fiecare an contractual din perioada 2025-2029.

În Raportul privind elaborarea metodologiei de stabilire a compensației pe baza standardelor de cost având la bază concluziile extrase din raportul de audit a modului de calcul pe baza căruia s-a solicitat compensația pentru efectuarea serviciului de transport public pentru anul 2021, întocmit de Societatea Audit Financiar SARRA S.R.L., s-a recomandat ca metodă pentru stabilirea costului standard, metoda globală, astfel:

”În cazul METROREX S.A., având în vedere prevederile Contractului de servicii publice, aprobat prin Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 697 din 04.03.2020 (în special Anexa nr.7) și a Actelor adiționale pe anul 2021 (Actul adițional nr. 1, 2 și 3 din anul 2021), la SOCIETATEA DE TRANSPORT CU METROUL BUCURESTI METROREX S.A., concluziile din Raportul de audit pe anul 2021 pentru serviciul de transport public, ținând cont și de faptul că doar în anul 2023 s-a finalizat acțiunea de organizare a contabilității pe baza conturilor analitice pentru serviciul public de transport, recomandăm a se folosi ca metodă pentru stabilirea costului standard METODA GLOBALĂ. În cazul acestei metode cheltuielile sunt colectate și alocate pe baza procedeului valorii realizabile nete, astfel costul total pe tren km se determină prin adunarea cheltuielilor alocate serviciului public de transport. În cazul acestei metode, obiectul de calculație îl constituie serviciile ce pot fi executate în cursul unei perioade (lună/an). În final menționăm că, costul standard pe tren km se stabilește prin însumarea tuturor costurilor parțiale stabilite prin anexa nr. 7 la contractul de servicii publice, conform specificului entității”.

Precizăm că pentru stabilirea costului standard pe tren km, Metrorex S.A. a aplicat și continuă să aplice și în prezent METODA GLOBALĂ, pe baza căreia costul total pe tren km se determină prin adunarea cheltuielilor alocate serviciului public de transport cu metroul, precum și prin însumarea costurilor parțiale stabilite prin Anexa nr. 7 la Contractul de servicii publice.

În Contractul de servicii publice pentru anii 2020-2024 încheiat între Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor în calitate de autoritate contractantă și Metrorex S.A. în calitate de operator de servicii publice, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 697/28.02.2020, cu modificările și completările ulterioare, la capitolul 7 Compensația se regășeste mecanismul de eficiență care cuprinde indicatori și ținte de eficiență pentru perioada 2020-2024, astfel vă prezentăm atât țintele propuse, cât și țintele realizate:

Nr. crt.

lndicatori

Propus (%)

2020

2021

2022

2023

2024 (estimat)

1.

Rata de acoperire a cheltuielilor totale cu venituri din activitatea de transport călători

14,16%

27,50%

30,00%

35,00%

40,00%

2.

Rata de acoperire a cheltuielilor cu salariile cu venituri din activitatea de transport călători

27,50%

50,00%

55,00%

60,00%

65,00%

3.

Venituri din activitatea de transport călători/număr mediu angajați în an

34,30%

55,00%

60,00%

63,00%

68,00%

Nr. crt.

lndicatori

Realizat (%)

2020

2021

2022

2023

2024 (estimat)

1.

Rata de acoperire a cheltuielilor totale cu venituri din activitatea de transport călători

12,42%

12,09%

18,16%

16,81%

16,41%

2.

Rata de acoperire a cheltuielilor cu salariile cu venituri din activitatea de transport călători

24,92%

24,88%

35,02%

34,72%

32,74%

3.

Venituri din activitatea de transport călători/număr mediu angajați în an

29,61%

33,24%

48,77%

51,57%

50,99%

Din analiza celor două tabele se constată că indicatorii de eficiență pe perioada 2020-2024 nu au fost îndepliniți, în principal, din următoarele considerente:

  • veniturile din activitatea de transport călători cu metroul realizate au fost mai mici decât cele estimate, datorită pandemiei Covid 19 ce a determinat scăderea semnificativă a numărului de călători transportați, în contextul măsurilor de siguranță și restricțiilor de călătorie impuse de autorități în perioada 2020-2021. Precizăm că numărul de călători transportați și implicit veniturile din transport călători cu metroul nu au ajuns nici în prezent la nivelul înregistrat în anul 2019 (înainte de pandemie);
  • o serie de cheltuieli au crescut în principal ca urmare a creșterii indicelui mediu al prețurilor de consum de la un an la altul și a creșterii salariului minim brut la nivel național, acestea stând la baza creșterii serviciilor contractate de Metrorex S.A. (paza, deratizarea, dezinsecția, curățenia etc.).

De asemenea, compensația pentru transport călători cu metroul alocată în perioada 2020-2024 (4.050.513,00 mii lei) reprezintă 81,61% din compensația necesară (4.963.475,55 mii lei), astfel rezultând o subcompensare în perioada 2020-2024 în cuantum de 912.962,55 mii lei.

Având în vedere neîndeplinirea indicatorilor de eficiență, societatea Metrorex S.A. nu a calculat și nu i s-a alocat profit rezonabil.

Pentru perioada 2025-2029, mizând pe măsurile de îmbunătățire și eficientizare a serviciului public de transport călători cu metroul care să conducă la creșterea calității serviciului de transport și a numărului de călători, cât și pe ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul în concordanță cu prevederile legale în vigoare, inclusiv Ordonanţa de Urgenţă nr. 57/2011 pentru abrogarea unor poziţii din anexa la Ordonanţa de Urgenţă nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, precum şi pentru aprobarea unor măsuri cu privire la ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul şi de transport  feroviar, Metrorex S.A. și-a propus următoarele obiective:

Nr. crt.

lndicatori

Obiectiv (%)

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rata de acoperire a cheltuielilor totale cu venituri din activitatea de transport călători

22,50%

23,00%

25,00%

30,00%

35,00%

2.

Rata de acoperire a cheltuielilor cu salariile cu venituri din activitatea de transport călători

50,00%

52,00%

55,00%

60,00%

65,00%

3.

Venituri din activitatea de transport călători/număr mediu angajați în an

55,00%

60,00%

63,00%

65,00%

68,00%

Totodată, se are în vedere și punerea în funcțiune în anul 2025 a 13 trenuri noi de metrou, fapt ce va conduce la creșterea calității serviciului public, a numărului de călători și implicit a veniturilor proprii ale Metrorex S.A.

Compensația necesară pentru perioada 2025-2029, ținând cont de veniturile eligibile și cheltuielile eligibile, se prezintă astfel:

           

-mii lei-

Indicator

2025

2026

2027

2028

2029

Total

Total, din care:

2.108.605,96

1.644.926,34

1.614.055,52

2.036.993,84

2.745.496,58

10.150.078,24

Compensație necesară

1.276.932,96

1.276.538,67

1.275.156,68

1.271.421,57

1.267.309,31

6.367.359,19

Diferențe de tarif cuvenite operatorului

167.278,73

171.654,40

177.696,57

178.000,00

180.000,00

874.629,70

Profit rezonabil

19.079,27

19.079,27

19.079,27

19.079,27

19.079,27

95.396,35

Achiziție material rulant

645.315,00

177.654,00

142.123,00

568.493,00

1.279.108,00

2.812.693,00

                       

Așa cum se poate observa compensația necesară pentru perioada 2025-2029 crește cu 1.269.590,77 mii lei față de compensația necesară pentru perioada 2020-2024 (de la 4.963.475,55 mii lei, în perioada 2020-2024 la 6.367.359,19 mii lei, în perioada 2025-2029). Această creștere se datorează mai multor factori: creșterea cheltuielilor cu materialele consumabile (combustibil, piese schimb), creșterea cheltuielilor cu obiectele de inventar, creșterea cheltuielilor cu mentenanța materialului rulant și creșterea salariului minim brut de la 3.700 lei la 4.050 lei ce determină creșteri cu alte cheltuieli de exploatare (paza, deratizarea, curățenia etc.)

Pentru perioada 2025-2029 Metrorex S.A. are în vedere o serie de măsuri de îmbunătățire și eficientizare a serviciului public de transport călători cu metroul:

  • creșterea veniturilor din activitatea de transport călători cu metroul, având în vedere creșterea numărului de călători prin creșterea calității serviciilor oferite și crearea de facilități pentru toate categoriile de utilizatori și ajustarea tarifelor de călătorie;
  • achiziția și punerea în funcțiune a 13 trenuri de metrou de generație nouă, va asigura condiții de călătorie și confort superioare (sisteme de informare performante a călătorilor, iluminat interior LED, climatizarea saloanelor de călători, accesibilitatea și locuri destinate persoanelor cu mobilitate redusă, etc.), astfel, contribuind la creșterea numărului de călători transportați și a gradului de satisfacție al acestora;
  • creșterea veniturilor din alte activități comerciale;
  • creșterea veniturilor din valorificarea ramelor electrice de metrou scoase din funcțiune;
  • creșterea veniturilor prin valorificarea deșeurilor rezultate din instalațiile scoase din funcție, a șinelor cu capacitate portantă depășită și a altor deșeuri;
  • reducerea costurilor de mentenanța sistemului de control acces, ca urmare a integrării acestuia și în cele 10 stații rămase nemodernizate;
  • reducerea cheltuielilor cu mentenanța căii de rulare, tunelelor și galeriilor de metrou, ca urmare a îmbunătățirii condițiilor de transport pe Magistrala 2 de metrou. Berceni – Pipera;
  • reducerea costurilor cu mentenanța instalațiilor PSI amplasate în tunelele de metrou, ca urmare a îmbunătățirii condițiilor de transport pe Magistrala 2 de metrou. Berceni – Pipera;
  • reducerea costurilor, ca urmare a înlocuirii iluminatului fluorescent cu tuburi LED în spațiile tehnice;
  • reducerea costurilor, ca urmare a autorizării Metrorex pentru prestarea activității de mentenanță lifturi (activitate externalizată în prezent);
  • Metrorex S.A. va întreprinde toate demersurile necesare pentru aprobarea Legii privind organizarea transportului cu metroul pentru a beneficia de sursa de finanțare de la bugetul de stat a contravalorii sumelor stabilite de catre instanțele de judecată prin hotărâri definitive sau hotarâri executorii ale curților de arbitraj, pentru proiectele de investiții proprietate publică a statului român, dacă au fost parcurse toate procedurile legale privind căile de atac;
  • în contextul aprobării Legii metroul, pentru întreținerea și exploatarea infrastructurii feroviare, în vederea prestării serviciului public de transport cu metroul, în condiții de maximă siguranță a călătorilor, Metrorex S.A. poate solicita sume de la bugetul de stat, sub formă de transferuri între unități ale administrației publice,

măsuri care conduc atât la creșterea veniturilor proprii, cât și la prioritizarea și diminuarea anumitor tipuri de cheltuieli, astfel încât gradul de compensare în această perioadă contractuală să se diminueze progresiv.

Facem precizarea că la determinarea costurilor parțiale pentru perioada 2025-2029, care se regăsesc în anexa nr. 7 s-a ținut seama de următoarele considerente:

- contracte anuale sau multianuale cu privire la anumite bunuri și servicii (ex: contract mentenanță material rulant încheiat pe o perioadă de 15 ani (perioada 2022-2037), contract privind asigurarea serviciilor de pază în stațiile și trenurile de metrou, contract de furnizare energie electrică, contract curățenie, dezinsecție, deratizare în stații și trenuri de metrou, alte contracte privind achiziții de materii, materiale consumabile, piese de schimb, obiecte de inventar, echipamente de protecție și lucru), încheiate în urma finalizării procedurilor de achiziții publice în conformitate cu legislația în domeniu;

- contractul colectiv de muncă și acte normative privind politica salarială.

Totodată,   reiterăm faptul că Societatea  Comercială de Transport cu Metroul "METROREX" - S.A. a aplicat și aplică Metoda Globală, așa cum aceasta este prezentată și în concluziile auditorului financiar cu privire la metodologia de stabilire a compensației, pe baza standardelor de cost.

În concordanță cu cele de mai sus menționate este necesară încheierea Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru anii 2025-2029 al Societății de Transport cu Metroul București „METROREX”- S.A.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 20.12.2024:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 20.12.2024

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!