Data publicării: 19.04.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 02.05.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Î
Societatea Comercială“Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A. a fost înfiinţată în anul 1954 şi a fost reorganizată în baza Ordonanţei Guvernului nr.45/1997 privind înfiinţarea Societăţii Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române - TAROM”- S.A. şi a Legii nr.136/1998 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.45/1997 privind înfiinţarea Societăţii Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A.
Conform prevederilor art.4 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr.45/1997, aprobată prin Legea nr.136/1998 și completată cu Ordonanţa de urgenţă nr. 36/2018 și Ordonanţa de urgenţă nr. 113/2021, bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Societăţii Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”-S.A., se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, la propunerea adunării generale a acționarilor, societatea fiind exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ - teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare.
Principalul obiect de activitate al companiei îl constituie executarea de transporturi aeriene interne şi internaţionale de călători, de bagaje, de mărfuri şi poştă, prin curse regulate şi charter şi prestaţii legate de transportul aerian respectiv, comercializarea în regim duty-free, handling, catering, transport terestru în continuarea transportului aerian şi alte activităţi stabilite prin statutul societăţii. Pe lângă activitatea de bază, compania prestează și servicii conexe, constând în servicii de întreținere tehnică a aeronavelor pentru diverși operatori aerieni din țară și străinătate.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 a fost elaborat având în vedere urmatoarele:
- prevederile art. 4 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 45/1997, aprobată prin Legea nr. 136/1998, completată cu Ordonanţa de urgenţă nr.36/2018 și Ordonanţa de urgenţă nr. 113/2021;
- programele de achiziţii de bunuri şi servicii pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora;
- programele de investiţii şi dotări, fundamentate în limita surselor legale de finanţare a acestora;
- programele de reducere a plăţilor/creanţelor restante;
- prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 1071/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;
- ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 1.415 din 23 noiembrie 2021 pentru aprobarea Programului de restructurare al Societății "Compania națională de transporturi aeriene române - TAROM" - S.A. ;
- alte reglementări și legi incidente, în vigoare.
În baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 108/2021 şi a Deciziei Comisiei Europene nr. C (2020) 1.160/24.02.2020, Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM - S.A. a beneficiat de un ajutor de stat individual de salvare, în valoare 175,63 mil.lei (aproximativ 36,7 mil. EUR), care a fost acordat și utilizat în perioada aprilie – august 2020 și care i-a permis să funcţioneze şi să elaboreze un plan de restructurare, care îi va asigura rentabilizarea pe termen mediu şi lung.
În contextul actual în care se găseşte transportul aerian, implementarea planului de restructurare de către Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A., este condiţionată de acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare, în conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) - Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate.
Având în vedere faptul că, în conformitate cu prevederile art. 108 alin. (3) din Tratatul de funcţionare al Uniunii Europene, România a prenotificat la Comisia Europeană planul de restructurare al Societăţii Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A. şi măsura de ajutor de stat individual de restructurare, acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare este singura soluţie pentru succesul restructurării Societăţii Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A. şi rentabilizarea companiei pe termen mediu şi lung.
În vederea realizarii acestei restructurări, este necesară crearea, în regim de urgenţă, a cadrului legal necesar, ţinând cont de faptul că neadoptarea acestor măsuri imediate, prin utilizarea de proceduri de legiferare pe calea ordonanţei de urgenţă, ar avea consecinţe negative imediate asupra activităţii societății, prin blocarea sau întârzierea nejustificată a accesării de către Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”- S.A. a ajutoarelor de stat individuale autorizate de către Comisia Europeană şi, implicit, intrarea companiei în incapacitate de plată şi ieşirea din piaţă.
Acest lucru poate avea implicaţii negative asupra asigurării continuităţii în condiţii de siguranţă a serviciilor de transport aerian, poate afecta conectivitatea aeriană a României, cu implicaţiile economice aferente atât asupra industriei de transport aerian, cât şi asupra altor domenii ale economiei naţionale, poate afecta un număr mare de pasageri care au achiziţionat servicii de transport aerian de la Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”-S.A., poate conduce la un impact social negativ asupra angajaţilor proprii, prin posibilitatea pierderii locurilor de muncă dar şi asupra celor ce desfăşoară activităţi în cadrul operatorilor economici care colaborează cu Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”-S.A., poate afecta implementarea măsurilor prevăzute pentru Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”-S.A. în programul de guvernare 2020-2024.
În conformitate cu Business Planul 2020-2029, Compania TAROM are în vedere ca obiectiv principal pentru anul 2022 măsurile necesare menținerii sustenabilității companiei, strategie ce presupune etape și măsuri succesive, graduale și dinamice, efectele lor fiind pe termen scurt, mediu și lung, oferind posibilitatea redresării.
Pentru anii 2020-2029 conform Bussines Planului, TAROM şi-a propus să ofere un produs corespunzator şi aeronavele potrivite pentru fiecare segment de piaţă în parte, optimizând astfel gradul de ocupare şi obţinerea unui venit mediu pe pasager care să permită menţinerea unui trend pozitiv, care să creeze condiţiile necesare pentru obţinerea de profitabilitate pe toate segmentele de piaţă deservite de TAROM.
Durata de implementare a planului de restructurare este de cinci ani, respectiv 2020-2025.
Prin Hotărârea AGA nr.3/27.01.2022, Adunarea Generală a Acţionarilor a aprobat: „ Planul de restructurare al companiei Tarom” întocmit în vederea obţinerii ajutorului de stat, înaintat prin nota nr. SG 363/19.01.2022 Comisiei Europene, cu menţiunea că, potrivit Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare, aflate în dificultate, Comisia Europeană are posibilitatea de a solicita modificarea sau amendarea planului de restructurare aprobat de către forurile decizionale interne, urmând ca planul de restructurare să fie depus, în mod oficial şi formal, doar în forma agreată de Comisie” Conducerea Societății Comerciale “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române -TAROM”-S.A. apreciază că șansele de aprobare a Business Planului 2020-2029, de către Comisia Europeană, sunt în proporție de 75% dupa ce vor fi rezolvate toate observațiile și recomandările transmise de către aceasta.
Din cauza situației financiare a Societății Comerciale "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" - S.A, a fost promovat și aprobat Memorandumul Guvernului Nr. 40090/06.11.2020, cu tema “Acordarea unui ajutor de stat individual de resturcturare Societății Comerciale „Compania Națională de transporturi aeriene romane – TAROM” S.A., în vederea restabilirii viabilității companiei pe termen lung”.
Totodată, ca urmare a aprobării memorandumului, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de administrator pentru Ajutorul de Stat, a notificat Comisia Europeană privind acordarea unui Ajutor de Stat de Restructurare în valoare totală de 923.622,80 mil. lei ( aproximativ 190,8 mil. EUR), defalcat, după cum urmează:
- 176 mil. lei (aproximativ 36,7 mil. EUR), valoarea ajutorului de salvare transformat în
ajutor de restructurare; 43,82 -219 mil lei
- 160 mil. lei (aproximativ 33,1 mil. EUR) – restructurarea financiară, sumă necesară
pentru acoperirea potențialului deficit de lichidități, pentru a fi utilizată exclusiv în situația în care, Societatea Comercială "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" - S.A, nu reusește eliminarea deficitului de lichidități prin amânarea unor plăți către furnizori;
- 588 mil lei (aproximativ 121 mil. EUR) - costul implementării măsurilor de restructurare.
În baza prevederilor art.36 din Legea nr. 317/2021 - legea bugetului de stat pe anul 2022: - alin.(2):”Din suma prevăzută în bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii la capitolul 84.01 "Transporturi", titlul 72 "Active financiare", articolul 72.01 "Active financiare", alineatul 72.01.01 "Participare la capitalul social al societăţilor comerciale", suma de 10.000 mii lei se utilizează pentru majorarea, în condiţiile legii, a contribuţiei statului la capitalul social al Societăţii Comerciale "Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" - S.A.
Societatea va utiliza suma pentru acoperirea pagubelor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19, cu respectarea reglementărilor în domeniul ajutorului de stat.
Aceasta sumă va fi utilizată de către Societatea Comercială “Compania Naţională de transporturi aeriene române TAROM” - S.A. în anul 2022, numai dupa obţinerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a respectivului ajutor de stat și după emiterea ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii de stabilire a metodologiei de acordare al acestuia.
Pâna la data prezentă, Comisia Europeană nu a autorizat ajutorul de stat, aprobat prin Legea nr.317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022.
În planul de restructurare, profitabilitatea viitoare a Societății Comerciale "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române -TAROM"-S.A., a fost analizată în diferite scenarii, reflectând potențiale schimbări în condițiile interne și de piață, respectiv în „scenariul de bază”- scenariul standard, considerat cel mai realist, potrivit căruia anul 2024 - ar fi anul în care rutele ajung profitabile iar anul 2023 - ar fi anul în care fluxurile de numerar devin pozitive și „scenariul pesimist”- scenariu construit pornind de la scenariul de bază, cu anumite ajustări potrivit căruia anul 2027 - ar fi anul în care rutele ajung profitabile iar după anul 2029 - fluxurile de numerar ar deveni pozitive.
Programul de operare a curselor regulate şi charter constituie elementul fundamental în elaborarea indicatorilor economico-financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli 2022, în care s-au estimat creşteri ale indicatorilor fizici faţă de programul operat în anul 2021, atunci când zborurile au fost afectate prin reducerea frecvențelor pe anumite rute (în contextul pandemiei cu virusul COVID-19, comparativ cu programul de zbor din perioada anterioară stării de urgenţă şi de alertă), astfel:
Numărul de curse regulate și charter crește cu 36,17%;
Numărul de ore zbor crește cu 28,12%;
Numărul de pasageri crește cu 45,19%.
Indicatorii proiectului de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, care se supun avizării Consiliului de Administratie şi aprobării AGA, sunt stabiliți astfel încât să susțină obiectivele de afaceri propuse în ceea ce priveşte programul de zbor şi sunt corelați cu Business Planul 2020-2029 și normele specifice de prudență în contextul pandemiei cu visurul COVID-19 (coronavirus).
Acesta vizează analizele economice care au arătat că, pentru Societatea Comercială "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române -TAROM"-S.A. este necesar un Ajutor de Stat, acordat sub forma unui împrumut, pentru menținerea în operare a acesteia (întreprindere aflată în dificultate) într-o primă etapă, urmat de un Ajutor de Stat de Restructurare, dacă se va agrea în prealabil cu Comisia Europeană, instituție notificată în acest sens în data de 24.08.2020.
Orarul curselor regulate bugetat pe anul 2022 și estimat pentru 2023- 2024 a fost stabilit în concordanță cu indicatorii fizici din “Planul de Restructurare”, care a fost astfel întocmit, încât selecţia rutelor programate, cu toate tipurile de avioane din dotarea companiei, să permită o mai bună încarcare a curselor şi creşterea veniturilor din transportul de pasageri curse regulate și charter.
Fundamentarea veniturilor din prestarea serviciilor de transport aerian sunt bazate pe o ușoară creştere a gradului de încărcare a aeronavelor pe rute regulate interne şi regulate externe de la un LF% de 67,64% (preliminat/realizat la data de 31.12.2022) până la un LF% de 74,01% (programat pentru anul 2022).
În anul 2023, urmarea redimensionării capacității, prin renunțarea la aeronavele aflate în flota TAROM în anul 2022, prin vânzare și înlocuirea acestora, prin achiziționarea celor 3 aeronave ATR 72-600 și a 4 aeronave BOEING 737 MAX, LF% va fi în scădere până la 67,41% în anul 2022 iar pentru anul 2024, LF% va fi în creştere până la 75,76% .
Indicatorii economico - financiari, care sunt cuprinși în proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, au fost estimați astfel încât să susțină obiectivele de afaceri propuse cu privire la programul de zbor şi sunt corelați cu Business Planul 2020-2029 și normele specifice de prudență în contextul pandemiei cu visurul COVID-19 (coronavirus).
În proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2022 s-a estimat o pierdere în valoare de 216.764,61 mii lei, în scădere cu suma de 180.831,59 mii lei faţă de pierderea preliminată/realizată la data de 31.12.2021 în valoare de 396.996,20 mii lei.
Fundamentarea veniturilor propuse în bugetul de venituri şi cheltuieli 2022 s-a făcut pe baza programului de zbor cuprins în Planul de Restructurare 2020-2029, corelat cu normele specifice de prudență pentru prestarea serviciilor de transport aerian în anul 2022, veniturile fiind afectate parţial de restricțiile impuse de pandemia COVID-19, România aflându-se la începutul anului 2022 sub incidența stării de alertă, în contextul pandemiei cu virusul COVID-19 (coronavirus).
Anul 2022 poate fi considerat tot ca o “perioadă de reorganizare a structurilor din domeniul aviației civile”, aducând schimbări în ceea ce privește direcția comercială, componența flotei și stabilirea programelor de operare pentru toți operatorii de pe piață, care continuă să solicite colaborări cu TAROM.
Au crescut de asemenea, solicitările privind charterele ad-hoc, cu o diversificare a destinaţiilor (aproape în toate oraşele europene importante), zboruri care asigură transportul unor grupuri organizate de corporaţii, cluburi sportive, asociaţii non-profit etc, pentru care un astfel de transport, este mult mai avantajos decât o operare de linie.
Compania TAROM și-a propus pentru acest an, o operare de aproximativ 10.419,80 ore block pentru curse charter (aprox. 1.838 de rotații), cu posibilitatea de a crește volumul de zboruri.
Veniturile totale sunt estimate la valoarea de 1.506.403,24 mii lei, mai mari decât cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021 cu 57,18%, iar în valoare absolută creșterea veniturilor totale este în sumă de 548.013,90 mii lei.
În structura veniturilor totale, veniturile din exploatare dețin o pondere 91,27% iar veniturile financiare dețin o pondere de 8,73%.
Veniturile din exploatare au fost programate în valoare de 1.374.850,85 mii lei, în creștere cu 65,47% față de cele preliminate/realizate în anul 2021, în valoare absolută, creșterea este în valoare de 543.976,39 mii lei.
Veniturile financiare au fost programate în valoare de 131.552,39 mii lei, în creștere cu 3,17% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, în valoare absolută creşterea este în sumă de 4.037,51mii lei.
Veniturile din exploatare, programate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, care se vor obţine din prestarea serviciilor de transport aerian, mentenanţă, chirii şi din alte activităţi, reprezintă 65,08 % din totalul veniturilor de exploatare programate în anul 2022.
Aceste venituri, prezintă o tendinţă de creştere în anul 2022 cu 45,93% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 980.409,61 mii lei. Veniturile din transportul pasagerilor şi cargo, pe curse regulate (inclusiv operările blocked space agreements) au fost programate în valoare de 709.729,99 mii lei, mai mari decât cele preliminate/realizate în anul 2021 cu 62,52%, iar în valoare absolută creşterea este în sumă de 273.013,88 mii lei. De asemenea, veniturile din transport curse pasageri charter sunt în creștere cu 9,81 % faţă de anul 2021, iar în valoare absolută creșterea este în suma de 20.742,78 mii lei.
Fundamentarea cheltuielilor propuse în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 s-a făcut pe baza programului de zbor cuprins în Planul de Restructurare 2020-2029, corelat cu parcul de aeronave previzionat în exploatarea companiei, ţinând cont și de necesităţile desfăşurării activităţilor și activităților anexe, de ieșiri de aeronave prin vânzare, dar și de intrări de aeronave achiziționate prin leasing financiar și leasing operațional.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare dețin o pondere 87,92% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 12,08%.
În total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri si servicii dețin o pondere de 53,84% iar cheltuielile cu personalul dețin o pondere de 12,33%.
În conformitate cu previziunile veniturilor și cheltuielilor planificate în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, marja EBITDA (calculată conform raportărilor IFRS) se estimează la o valoare pozitivă de 37.470 mii lei si reflectă estimările referitoare la profitabilitatea operațională a companiei generatoare de numerar. Marja EBITDA nu include deducerea cheltuielilor cu dobânzile, impozitele și deducerile cheltuielilor privind deprecierea și amortizarea.
Urmare a faptului că Societatea Comercială "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM"-S.A este exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr.26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, pentru cheltuielile de natură salarială nu se aplică politica salarială stabilită conform art.48 din Legea nr.317/2021 – Legea bugetului de Stat pe anul 2022.
Cheltuielile de natură salarială au fost estimate în anul 2022, în crestere cu 22,79% față de cele aprobate în anul 2021 prin Ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 1542/2021 și în creștere cu 22,79% față de cele realizate la data de 31.12.2021.
Creșterea se datorează faptului că aceste cheltuieli conțin și o componentă variabilă care se aplică personalului navigant (piloți și însoțitori de bord), componentă variabilă care se aplică în funcție de orele de zbor iar acestea sunt estimate în anul 2022 la un nivel mai mare față de cele programate și realizate în anul 2021.
În anul 2022, se estimează o creștere a activității, prin creșterea numărului de curse care implică și creșterea activității pentru personalul direct productiv și pentru personalul aferent operațiunilor suport.
Numărul de personal prognozat la data de 31.12.2022 de 1.318 salariaţi, din care: 1.314 angajaţi cu contract individual de muncă încheiat în România, conform Planului de Restructurare şi 4 angajaţi localnici la agenţiile externe, a fost redus cu 2 salariați faţă de numărul de personal aprobat în anul 2021 prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr.1542/2021.
În cadrul proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au fost cuprinse și influențele rezultate în urma aplicării prevederilor O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la drepturile aferente contractelor de mandat.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, în valoare de 1.928,87 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art. 37 alin. (2) și (3) din OUG nr. 109/2011. Nu a fost prevazută componenta variabilă a remunerației pentru directorat și membrii Consiliului de Administrație.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni, cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.
Societatea Comercială "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române -TAROM" – S.A. a programat pentru anul 2022 un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 216.764,61 mii lei și plăți restante în valoare de 180.395,70 mii lei.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2022 au fost estimate în creștere cu suma de 347.151,79 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2021 și vor fi asigurate din:
-surse proprii: vânzări active, în valoare de 327.111,09 mii lei;
-sold credit de investitii, în valoare de 61.111,52 mii lei.
Cheltuielile pentru investiții estimate pentru anul 2022 vor fi în creștere cu suma de 347.151,79 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2021.
Indicatorii economico – financiari, cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au următoarele valori:
- productivitatea muncii estimată în anul 2022 va crește cu 48,99% față de cea realizată la data de 31.12.2021, de la 740,59 mii lei/persoană la 1.103,41 mii lei/persoană;
- cheltuielile de natură salarială, au fost estimate în anul 2022, în creștere cu 22,79% față de cele aprobate în anul 2021 prin Ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 1542/2021;
- numărul de personal programat la finele anului 2022, de 1.318 salariați, scade cu 2 salariați față de cel aprobat în anul 2021 prin Ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii nr.1542/2021;
- câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat în anul 2022, va crește cu 10,14% față de cel realizat la data de 31.12.2021;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în anul 2022 vor ȋnregistra o scădere cu 19,27% față de cele realizate la data de 31.12.2021;
- creanţele restante au fost estimate în anul 2022 în creștere cu suma de 32.642,19 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2021;
- plăţile restante programate în anul 2022 sunt în scădere cu 20,02% față de cele realizate la data de 31.12.2021;
-indicele de creştere al cheltuielilor ȋn anul 2022 de 26,90% este mai mic decât indicele de creştere al veniturilor care este de 57,18%.
Proiectul privind bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Societății Comerciale "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM"-S.A a fost avizat de către reprezentanții Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr.5/30.03.2022 și aprobat de reprezentanții A.G.A. prin Hotărârea nr. 8/13.04.2022.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 a fost supus controlului financiar de gestiune conform H.G. nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 nu a fost supus consultării organizaţiei de sindicat deoarece Societatea Comercială "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM" - S.A. este exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ - teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare.
Realitatea datelor prezentate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, aparține Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și organelor de conducere ale Societăţii Comerciale "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" - S.A.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului
Coordonate de contact
Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:
Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti
Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G
Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Propuneri primite
Propuneri primite de la |
Data receptiei |
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa
|
Data |
|