Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a participat astăzi, 8 mai 2014, în cadrul Consiliului informal al miniştrilor transporturilor de la Atena, la dezbaterile

pe tema rezultatelor Conferinţei europene privind armonizarea politicilor sociale europene în transportul rutier de marfă, organizată la Paris în data de 16 aprilie 2014.

 

Miniștrii prezenţi au dezbătut și au schimbat opinii şi practici în sectorul transportului rutier de marfă, discuţiile axându-se în special pe chestiunea reglementărilor europene privind cabotajul.

 

 „România a participat la Conferinţa de la Paris şi a luat notă de preocupările Franţei şi altor state privind armonizarea politicilor sociale în transportul rutier.
Suntem de acord cu faptul că subiectul este unul sensibil şi mulţumim Presedinţiei Elene pentru că oferă posibilitatea unui schimb de idei pe această temă în cadrul acestui Consiliu Informal. Protecţia socială, riscul pierderii locurilor de muncă şi riscul de delocalizare sunt subiecte ale agendei publice care revin frecvent în dezbatere în toate statele membre, şi nu numai în relaţie cu transportul.
Ca o paranteză, nu pot să nu constat totuşi, cu regret, că uneori dezbaterea publică alunecă pe o pantă emoţională şi chiar populistă, care pierde din vedere imaginea economică de ansamblu. În comunicarea publică sper că noi, miniştrii transporturilor, vom reuşi să transmitem totuşi un mesaj corect şi echilibrat, care să evite accentele populiste şi protecţioniste. Forţa Uniunii  vine din însăşi Piaţa Unică şi din aplicarea principiilor de piaţă, acesta este un mesaj esenţial şi universal aplicabil în toate domeniile economice.
Doresc să subliniez faptul că România susţine poziţia Poloniei referitoare la faptul că diferenţele între nivelurile salariilor șoferilor din diferite state membre sunt determinate de situaţia economică specifică fiecărui stat în parte. Existenţa acestor diferenţe nu trebuie considerată dumping social. În plus, datorită mecanismelor economiei de piaţă, procesul convergenţei salariilor este unul relativ rapid.
Ca ministru social-democrat, situaţia socială a lucrătorilor din transporturi este un punct central al mandatului meu şi România a susţinut, inclusiv în contextul negocierilor pe marginea directivei referitoare la controlul aplicării directivei privind detaşarea lucrătorilor, necesitatea unei întăriri a controlului. În acest fel se va asigura protecţia necesară şoferilor implicaţi în operaţiuni de transport internaţional sau în alte State Membre. Această nouă directivă vine să completeze un cadru legislativ deja suficient de precis şi permite practic combaterea abuzurilor şi fraudelor inclusiv în transportul rutier.
Instrumentele legislative aşadar există. În opinia mea, trebuie să ne orientăm eforturile pentru a întări colaborarea dintre autorităţile din statele membre, pentru a îmbunătăţi politicile şi practicile de control, şi în această privinţă sunt întru-totul de acord cu ministrul francez. România este gata să ia parte la o discuţie serioasă pe această temă, care să analizeze cu atenţie modul de aplicare a regulilor existente şi practicile de control în transportul rutier.
Însă în opinia mea discuţia de astăzi trebuie pusă într-un context mai larg. Trebuie să evaluăm în mod obiectiv situaţia actuală a transportului rutier în Uniune, să vedem care sunt neajunsurile sistemului actual şi provocările cărora va trebui să le facă faţă în viitor.
În acest sens, aș dori să mă refer în continuare la trei aspecte importante:

 

1.    Trebuie eliminate neregulile care distorsionează competiţia loială în transporturi și conduc la încălcarea reglementărilor în vigoare. Totuși, măsurile luate în acest scop, inclusiv acordarea sancţiunilor, trebuie sa fie nedisciminatorii și compatibile cu dreptul european, precum și acordate corespunzător și proporţional cu nivelul contravenţiei săvârșite.

2.    Cabotajul ilegal are o pondere nesemnificativă în totalul fraudelor aferente transportului rutier internaţional de marfă. Recentul Raport al Comisiei privind situaţia transportului rutier în Uniune remarcă următoarele: "În statele membre în care au fost efectuate controale ample cu privire la cabotaj, nivelul de încălcare a prevederilor legale a fost scăzut”.

3.    Cazurile individuale de încălcări a prevederilor în vigoare nu trebuie să determine măsuri sau reglementări abuzive împotriva transportatorilor care acţionează corect. Această problemă poate fi soluţionată prin îmbunătăţirea cooperării între statele membre, de exemplu prin organizarea de controale periodice comune.

 

Astfel, consider că un prim pas spre evaluarea corectă a situaţiei actuale a fost făcut recent de Comisia Europeană şi Vicepreşedintele Kallas prin publicarea Raportului privind situaţia transportului rutier în Uniune.
Sper cu tărie că acest raport va genera o dezbatere utilă şi necesară la nivelul Consiliului care va conduce la adoptarea unor decizii politice clare pentru creşterea eficienţei sistemului european de transport, care la rândul său va contribui la competitivitatea economiei UE în ansamblul său. Până la urmă obiectivul nostru este crearea unui sistem de transport eficient.”, a susţinut ministrul Dan Şova în cadrul Reuniunii.

E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!