Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

În cadrul apelului de proiecte CEF-Transport 2024, ce s-a încheiat în data de 21 ianuarie 2025, România a depus 12 aplicații de finanțare pentru proiecte ce vizează modernizarea infrastructurii feroviare, siguranța, interoperabilitatea și eficiența infrastructurii rutiere, respectiv modernizarea infrastructurii feroviare și rutiere la punctele de trecere a frontierei cu Ucraina și Republica Moldova (inițiativa Solidarity Lanes) și infrastructura în Portul Constanța.

Proiectele au fost depuse la finanțare în cadrul anvelopei de coeziune, respectiv în cadrul anvelopei generale, iar bugetul total al acestor investiții este de aprox. 678 mil. EUR, din care contribuția CEF de 466 mil. EUR, cu rate de cofinanțare între 50-85%, conform condițiilor de eligibilitate.

Abordarea României în cadrul acestui apel a avut la bază nevoia de a asigura sustenabilitatea coridorului de cale ferată din Moldova, Magistrala 500, situat pe principalul coridor feroviar de legătură cu Ucraina, parte integrantă a noului Coridor TEN-T: Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee, având o relevanță strategică majoră în actualul context geopolitic.

Proiectul depus acoperă sectorul Ploiesti – Triaj – Focșani, în lungime de 143 km, și vizează eliminarea restricțiilor de viteză introduse ca urmare a stării fizice proaste a elementelor de infrastructură, a deteriorării și degradării construcțiilor feroviare existente, prin implementarea măsurilor de tip light modernization, astfel:

  • Creșterea vitezei maxime a trenurilor de călători până la 140 km/h (aprox. 20 km/h peste viteza proiectată a liniei existente) și a trenurilor de marfă până la 100 km/h;
  • Asigurarea sarcinii pe osie de 22,5 t;
  • Efectuarea de intervenții de mică amploare care vizează asigurarea drenării și evacuării apei din zona platformei căii, precum și asigurarea scurgerii libere a apei în zona podurilor și pasarelelor.
  • Bugetul total al proiectului este de 363 mil. EUR.

Un alt proiect destinat modernizării infrastructurii feroviare este realizat în parteneriat cu Republica Moldova și vizează linia feroviară Iași – Frontieră (RO) – Ungheni (MD). Acest proiect contribuie la îmbunătățirea conectivității pe principala trecere feroviară dintre România și Moldova, reducând considerabil timpul de călătorie și costurile operaționale, în timp ce sporește fiabilitatea operațiunilor feroviare transfrontaliere.

Proiectele ce vizează sectorul rutier urmăresc dezvoltarea infrastructurii de acces în punctele de trecere a frontierei cu Ucraina (Halmeu (RO) - Dyakovo (UA) și cu Republica Moldova - realizarea unui pod nou peste râul Prut, în zona Albița – Leușeni.

Investițiile propuse în Portul Constanța, considerat prioritar de COM din perspectiva coridoarelor de solidaritate, constau în lucrări privind construcția unui cheu pentru nave tehnice și crearea de locuri de parcare sigure și securizate într-una dintre zonele cele mai sensibile pentru traficul de vehicule grele, ceea ce ar conduce la creșterea semnificativă a capacității de operare a portului, astfel încât să poată răspunde volumelor suplimentari de trafic al mărfurilor în actualul context geo-politic.

Totodată, cele doua aplicații în domeniul aerian, în cadrul cărora ROMATSA este partener, marchează următoarea etapă CLEAN ATM și GREEN CNS, completând cele două proiecte finanțate în cadrul Apelurilor CEF 2 din 2022 și 2023 și sprijinind implementarea sincronizată a Regulamentului (UE) nr. 2021/116 – Proiectul Comun 1 (CP1) – în deplină conformitate cu prevederile și calendarul stabilite în Programul de Implementare SESAR.

Click to listen highlighted text!