Astăzi, 19.06.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre de Guvern privind aprobarea Programului strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu”, pentru perioada 2025-2035
Scurtă descriere
2.3 Schimbări preconizate Având în vedere prognozele de dezvoltare a traficului, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, la solicitarea Companiei Naționale “Aeroporturi București” S.A, se propune aprobarea de către Guvern a Programului strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa - Aurel Vlaicu”, pentru perioada 2025-2035, denumit în continuare Programul strategic.
Prin actul normativ propus se urmărește asigurarea cadrului pentru dezvoltarea infrastructurii AIBB-AV, infrastructură aeroportuară publică de interes național, dar și istoric, dezvoltare care se va baza pe un calendar corect şi justificat în condițiile economice prezente.
Infrastructura aeroportuară a AIBB-AV trebuie să fie adaptată corespunzător pentru a deservi cererea de trafic pentru operaţiuni de transport aerian public, de aviație generală şi de lucru aerian atât pentru destinaţii Schengen, cât şi non-Schengen, ținând cont de constrângerile existente dar și de Programul Strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la AIHCB.
În cadrul proiectelor de dezvoltare se va ține cont de un program de măsuri privind reducerea impactului de zgomot asupra comunității din imediata vecinătate a aeroportului, corelat cu prevederile legislație aplicabile. Aceste măsuri se vor aplica conform principiilor de „abordare echilibrată”, luând în considerare adoptarea unor măsuri care să asigure atingerea obiectivelor privind protecția mediului, dar care să permită totodată o exploatare judicioasă a resurselor aeroportuare disponibile.
Principalele lucrări care vor fi realizate în cadrul programului strategic:
A. TERMINALE
1. Creșterea capacității operaționale a aeroportului prin reorganizarea terminalului de pasageri (asigurarea unei capacități de procesare de minim 800 de pasageri/oră de vârf);
2. Dezvoltarea unui nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, cu o capacitate de minim 800 de pasageri / oră de vârf și amenajarea terenului adiacent, în proximitatea terminalului existent la est de acesta, care să aibă acces la platformă.
B. PISTĂ, PLATFORME ŞI SISTEM DE CĂI DE RULARE
1. Modernizarea sistemului de balizaj;
2. Modernizare suprafață de mișcare AIBB-AV.
C. AVIAȚIE GENERALĂ
Dezvoltarea infrastructurii adiacente și a facilităților suport.
D. MODERNIZARE ȘI EXTINDERE INFRASTRUCTURĂ TEHNICĂ AEROPORTUARĂ.
A. TERMINALE
Reconfigurarea capacităților de procesare a pasagerilor pe AIBB-AV urmărește asigurarea unor condiții operaționale optime pentru deservirea segmentului de trafic aerian public. În prezent, terminalul existent permite procesarea unui total de 600 pasageri/oră de vârf, în conformitate cu standardele IATA, repartizați astfel: 200 pasageri pe fluxul de plecări (160 non-Schengen, 40 Schengen) și 400 pasageri pe fluxul de sosiri (200 Schengen, 200 non-Schengen).
Prin reorganizarea terminalului existent, se intenționează echilibrarea capacităților de procesare între fluxurile de plecări și sosiri, în vederea asigurării unui nivel de servicii ridicat și a unei utilizări eficiente a infrastructurii. Capacitățile vizate în urma acestei reorganizări sunt de 200 pasageri/oră pentru plecări Schengen, 200 pasageri/oră pentru plecări non-Schengen, 200 pasageri/oră pentru sosiri Schengen și 200 pasageri/oră pentru sosiri non-Schengen.
Dezvoltarea unui nou terminal împreună cu infrastructura suport aferentă – căi de acces, parcare publică și zone tehnice – va asigura o capacitate suplimentară de procesare estimată la minim 800 pasageri/oră de vârf. Vor fi analizate soluții de dezvoltare a noului terminal în perimetrul aeroportului sau prin preluarea unor imobile din aproprierea acestuia, prin achiziționare sau expropriere în condițiile legii.
B. PISTĂ, PLATFORME ŞI SISTEM DE CĂI DE RULARE
Întrucât pista și sistemul de balizaj luminos au fost modernizate în anul 2007, se vor avea în vedere lucrări de întreținere curentă care să asigure o perioadă de exploatare optimă. De asemenea, platforma este considerată ca făcând parte din complexul de terminal şi va fi influențată, prin urmare, de conceptul terminalelor. Platformele sunt zonele de operațiuni aeriene unde se desfășoară activitățile de manevrare şi parcare a aeronavelor, de îmbarcare, debarcare, precum şi alte servicii de handling. Sistemul de căi de rulare aferent platformelor permite manevrarea aeronavelor pe platformă şi în poziţiile de parcare.
Platforma existentă va intra într-un proces de reparație capitală iar platformele noi vor fi planificate în relație cu facilitățile noi create (terminale, spații de hangarare, zone tehnice etc), dar şi cu sistemul de căi de rulare, în vederea asigurării unui nivel maxim de eficiență, siguranță și pentru a permite utilizatorilor operaționali desfășurarea activităților specifice cu costuri minime. Totodată, se va avea în vedere necesitatea de menţinere a capacităţilor de deservire a aeronavelor de Categoria D, conform clasificării Organizației Aviației Civile Internaționale.
A fost identificată necesitatea creșterii capacității portante pentru platforma de parcare aeronave și căile de rulare în vederea asigurării condițiilor de rulare a aeronavelor de categorie 4D fără restricții.
În plus, este necesară soluționarea unor probleme operaționale în special în zona platformei, având în vedere activitățile mixte care se desfășoară pe aeroport: operarea aeronavelor cod D, fără restricții, utilizare optimă a suprafețelor pavate disponibile, precum și dezvoltarea unor noi suprafețe de mișcare care să asigure trasee optimizate de rulare la sol a aeronavelor cod D fără restricții și traseul de rulare la sol a elicopterelor din zona de hangar SRI și SSAVC, spre și dinspre pistă; drumuri de servitute și zone de staționare GSE; realizarea unei noi căi de rulare a aeronavelor cod D fără restricții, între platforma de îmbarcare și pistă și redimensionare buzunar de întoarcere pentru aeronave din pragul 25; proiectare ancorare a pozițiilor de parcare pentru aeronavele cod A și B.
C. AVIAȚIE GENERALĂ
Pentru buna funcționare a aeroportului şi în vederea maximizării capacităților operaționale, este necesară dezvoltarea infrastructurii adiacente şi a facilităților suport, cum ar fi facilităţile de hangarare şi întreținere aeronave pentru aviație generală.
Pentru amenajarea unui hangar dedicat aviației generale vor fi analizate diferite soluții, inclusiv posibilitatea preluării unor imobile din aproprierea aeroportului.
D. MODERNIZARE ȘI EXTINDERE INFRASTRUCTURĂ TEHNICĂ AEROPORTUARĂ
În cadrul AIBB-AV sistemul de alimentare cu apă a hidranților de incendiu este dispus în zona platformei aeroportuare, a căilor de rulare și lângă clădirea terminalelor și a parcului auto.
Rețeaua exterioară de alimentare cu apă a fost executată în anii 1980, iar în prezent această rețea de incendiu este într-o stare tehnică necorespunzătoare.
Alimentarea cu apă se face printr-un branșament existent la rețeaua publică de alimentare cu apă, iar evacuarea apelor uzate se face prin branșamentul existent la rețeaua publică de canalizare.
Se urmărește asigurarea condițiilor impuse de legislația în vigoare pentru funcționarea în parametrii a instalației de stingere incendii cu hidranți exteriori care deservesc zona de operare aeroportuară.
Pentru a ajunge la respectarea indicatorilor de performanță trebuie asigurat un debit de cel puțin 5l/s pentru fiecare hidrant utilizat, la o presiune de cca. 5-6 bar, pe o durata de 180 min.
Se are în vedere asigurarea cerințelor fundamentale aplicabile:
1. Siguranță și stabilitate;
2. Securitate la incendiu;
3. Igiena, sănătatea oamenilor și protecția mediului;
4. Siguranță în exploatare;
5. Utilizarea sustenabilă a resurselor naturale.
Conform concluziilor date de expertiza tehnică, se urmărește înlocuirea în întregime a instalației existente, asigurându-se, pe toata durata dezafectării instalației, măsuri adecvate pentru intervenție în caz de incendiu la zona respectivă.
Întregul Program strategic este conceput având ca fundament o politică activă de reducere a impactului activității aeroportuare asupra mediului și o îmbunătățire a relației cu comunitatea locală prin implementarea unor tehnologii de reducere a poluării sonore, a solului şi a apelor.
În conformitate cu dispozițiile art. 1 alin. (2) din Legea nr. nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secțiunea I Rețele de transport, lucrările aferente obiectivelor de investiții propuse prin programul strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa - Aurel Vlaicu” sunt de interes naţional şi constituie cauză de utilitate publică.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 30.06.2025:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 30.06.2025
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |
![]() |
![]() |
![]() |