Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 17.12 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 60/2016 privind aprobarea modului de calcul şi a nivelului tarifar, pe tip de activitate, pentru activitățile de investigare a accidentelor şi incidentelor feroviare, efectuate de Agenția de Investigare Feroviară Română - AGIFER

 

Scurtă descriere

Propunerea spre aprobare a prezentului proiect de act normativ se efectuează în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare

și

          în baza prevederilor art. 94 din Ordonanța Guvernului nr.95/1998 privind înființarea unor instituții publice în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinței, aprobată cu modificări prin Legea nr. 3/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

În temeiul prevederilor art. 8, lit. j) din Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.716 privind organizarea şi funcționarea Agenției de Investigare Feroviară Română – AGIFER, cu modificările și completările ulterioare, Consiliul de Conducere al Agenției de Investigare Feroviară Română - AGIFER a aprobat, în ședința din data de 09.08.2024, propunerea de modificare a tarifelor unice privind activitățile de investigare a accidentelor/incidentelor feroviare.

În demersul său, Consiliul de Conducere al Agenției de Investigare Feroviară Română - AGIFER a ținut cont de următoarele considerente:

  1. Conform prevederilor legale în vigoare Agenția de Investigare Feroviară Română - AGIFER este instituție publică a cărei activitate este finanțată integral din venituri proprii, realizate în baza contractelor încheiate cu administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară, operatorii feroviari de marfă și călători și furnizorii feroviari, în baza actelor normative în vigoare și cu aplicarea tarifelor aprobate prin Ordin al Ministrului Transporturilor și Infrastructurii.

Veniturile astfel obținute trebuie să asigure atât funcționarea structurilor din cadrul AGIFER care se ocupă direct cu activitățile de investigare a accidentelor şi incidentelor feroviare, cât și a structurilor suport, cu responsabilități în activitatea financiar-contabilă, juridică, logistică și de resurse umane.

  1. Realizarea obiectivelor stabilite conform Strategiei de dezvoltare și modernizare a AGIFER, aprobată de către Consiliul de Conducere al AGIFER, este direct dependentă de singura sursă de finanțare, respectiv veniturile proprii, venituri care au la bază tarifele pentru activitățile de investigare a accidentelor şi incidentelor feroviare.
  1. Actualele valori ale tarifelor aplicate de către AGIFER au fost stabilite prin Ordinul ministrului transporturilor și Infrastructurii nr.2456/2022 pentru modificarea Ordinului nr.60/2016 privind aprobarea modului de calcul şi a nivelului tarifar, pe tip de activitate, pentru activitățile de investigare a accidentelor şi incidentelor feroviare, efectuate de Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER. Față de momentul stabilirii tarifelor actuale (aplicabile de la 01.01.2023), au intervenit următoarele modificări:
  • în perioada decembrie 2022 (data aprobării actualelor tarife) - iulie 2024, Indicele prețurilor de consum (IPC) Servicii, conform Institutului Național de Statistică, este de 116,70 %;
  • indicele de creștere a cursului de schimb stabilit de BNR între euro și leul este de numai 100,560 % (de la 4,9474 lei la data de 12.2022, la 4,9752 lei la 31.07.2024);
  • obligativitatea aplicării prevederilor Legii nr.195/2020 privind statutul personalului feroviar;
  • creșterea salariului minim de două ori în această perioadă, prima dată la 3300 lei, iar de la 01.07.2024 la 3700 lei, în condițiile în care acesta este referință la stabilirea salariilor brute de bază;
  • necesitatea asigurării unui echilibru între plăți și încasări pentru a nu afecta obiectivul instituției;
  • în această perioadă au avut loc și o serie de creșteri ale costurilor legate de energie electrică, gaze, combustibili, consumabile, utilități, servicii conexe, etc., aferente activităților AGIFER.
  1. Numărul de accidente și incidente pentru care AGIFER a avut obligația de a deschide acțiune de investigare în perioada 2023-2024 a urmat un trend crescător. Astfel, în primele 7 luni din 2024 AGIFER a deschis un număr de 35 de acțiuni de investigare, față de un număr de 25 de acțiuni deschise în aceeași perioadă din anul 2023.
  1. În Bugetul de Venituri și Cheltuieli aprobat pentru anul 2024 (buget echilibrat venituri = cheltuieli), au fost prevăzute venituri de 10.100.000 lei, 8.500.000 lei din venituri proprii, iar 1.600.000 lei din excedentul anilor precedenți. Până la 31.07.2024 încasările sunt de 5.672 mii lei, iar plățile de 5.866 mii lei, înregistrându-se un deficit de 194 mii lei, care estimăm că va fi acoperit din încasări până la sfârșitul lunii. Cu toate eforturile de a reduce cheltuielile, strict la cele absolut necesare, este foarte probabil ca, în trimestrul IV, AGIFER să intre pe deficit. Precizăm faptul că, veniturile AGIFER nu depind direct de activitatea sa, ci de indicatorii de activitate a partenerilor. Veniturile nu au crescut în primele luni ale anului 2024, ele rămânând la nivelul anului 2023 în timp ce cheltuielile au crescut semnificativ.
  1. Cheltuielile de personal prognozate pentru anul 2024, reprezintă 98,46% din totalul veniturilor estimate a se încasa efectiv prin aplicarea tarifelor actuale, respectiv 82,86 % din total buget. Calculul a fost făcut având în vedere prevederile Legii nr.153/2017 aplicabile instituțiilor publice finanțate din venituri proprii corelată cu Legea nr.195/2020 privind statutul personalului feroviar.

Corelarea Legii nr.153/2017 cu Legea nr.195/2020 privind statutul personalului feroviar a fost obligatorie, atât ca efect al legii, cât și pentru a-și putea păstra specialiștii, precum și pentru a avea posibilitatea de atragere de noi specialiști din domeniul feroviar cu vechime de peste 10 ani în domeniu, condiție obligatorie pentru angajarea pe funcția de investigator, deoarece salariile personalului cu pregătire și experiență similare din companiile și societățile de profil erau cu cel puțin 40% mai mari.

Chiar si în condițiile corelării Legii nr.153/2017 cu Legea nr.195/2020 privind statutul personalului feroviar, salariile personalului de specialitate al AGIFER sunt, în continuare, mai mici decât cel al angajaților din domeniul feroviar care au pregătire și experiență similară.

Având în vedere cele expuse rezultă un necesar de venituri mai mari față de cele obținute din aplicarea actualelor tarife, în condițiile în care cheltuielile sunt reduse la maxim.

  1. Cheltuielile AGIFER sunt realizate pe tot parcursul anului, în funcție de nivelul încasărilor. Sunt efectuate plăți, lunar și cumulat pe întreaga perioadă scursă din an, fără a se depăși nivelul încasărilor din aceeași perioadă, fiind efectuate doar cheltuielile absolut necesare bunei desfășurări a activității. Conducerea AGIFER a avut și are permanent o atitudine prudentă în ceea ce privește cheltuielile, fiind reduse la maxim, în special cheltuielile cu bunuri și servicii (pe semestrul I din anul 2024 56,85 % față de nivelul prognozat). Astfel, materialele consumabile s-au achiziționat, în baza referatelor de necesitate, strict pentru a asigura funcționarea activității, fără a genera stocuri. Cu toate acestea, există cheltuieli absolut necesare bunei desfășurări a activității care au crescut în această perioadă cel puțin cu rata de creștere a inflației, fiind independente de managementul nostru, cum ar fi de exemplu:
  • cheltuieli cu chiriile și utilitățile aferente pentru birourile din teritoriu unde își desfășoară activitatea investigatorii AGIFER (Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași, Galați și Constanța), birourile fiind închiriate de la CN CFR SA sau SNTFM CFR Marfă SA;
  • cheltuielile cu utilitățile pentru sediul central;
  • cheltuielile cu combustibilul, întreținerea și asigurarea parcului auto prevăzut prin lege, parc necesar pentru deplasarea investigatorilor la locul accidentelor sau incidentelor feroviare, precum alte cheltuieli de deplasare, numărul de accidente și incidente nefiind într-o legătură directă și imediată cu activitatea desfășurată de AGIFER.
  • cheltuieli cu serviciile de poștă, telecomunicații, internet, cu întreținerea tehnicii de calcul, cu licențele și softurile specializate, absolut necesare pentru îndeplinirea obiectivelor instituției.

Luând în considerare fundamentele economice prezentate, se propune modificarea tarifelor pe tip de activitate, pentru activitățile de investigare a accidentelor şi incidentelor feroviare, efectuate de Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER, după cum urmează:

NR. CRT.

COD TARIF

ACTIVITATE

TARIF ACTUAL

TARIF PROPUS

1.             

TUGA

prestațiile de activități specifice efectuate de AGIFER, aplicabil administratorilor și gestionarilor de infrastructură feroviară

73,62 euro/km secție de circulație

88,34 euro/km secție de circulație

2.             

TUOC

prestațiile de activități specifice efectuate de AGIFER, aplicabil operatorilor de transport feroviar de călători

7,84 euro/1.000 tren km

9,41 euro/1.000 tren km

3.             

TUOM

prestațiile de activități specifice efectuate de AGIFER, aplicabil operatorilor de transport feroviar de marfă

15,35 euro/1.000 tren km

18,42 euro/1.000 tren km

4.             

TUME

prestațiile de activități specifice efectuate de AGIFER, aplicabil operatorilor de transport feroviar cu metroul

0,62 euro X nr. mii călători

0,74 euro X nr. mii călătorii

5.             

TUFU

prestațiile de activități specifice efectuate de AGIFER, aplicabil operatorilor de transport feroviar cu metroul

0,19 % din valoarea lunară a producției fizice, fără TVA aferentă produselor/serviciilor furnizate în domeniul feroviar

0,22 % din valoarea lunară a producției fizice, fără TVA aferentă produselor/serviciilor furnizate în domeniul feroviar

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 30.12.2024:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 30.12.2024

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!