Astăzi, 8 noiembrie 2022, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului următorului act normativ:
Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 11 decembrie 2022 – 11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători
Scurtă descriere
Prin prezentul act normativ se propune aprobarea contractelor de servicii publice ale operatorilor de transport feroviar de călători pentru perioada 11 decembrie 2022 - 11 decembrie 2032 ale Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” SA, al Regio Călători S.R.L., al S.C. Interregional Călători S.R.L., al S.C. Transferoviar Călători S.R.L., al Astra Trans Carpatic S.R.L. și al S.C. Softrans S.R.L., ca urmare a expirării valabilității contractelor de servicii publice pentru perioada 01 ianuarie 2022 – 10 decembrie 2022, aprobate prin H.G. nr.1311/2021.
Contractele anterior menționate, pentru perioada 11 decembrie 2022 - 11 decembrie 2032, vor asigura derularea activității de transport feroviar public de călători pe o perioadă minim necesară, fără a perturba prestarea serviciilor ce fac obiectul obligației de serviciu public, în vederea pregătirii documentației necesare pentru următoarele contracte de servicii publice, precum și pentru a permite îndeplinirea tuturor condiționalităților precizate de Consiliul Concurenței prin Avizul nr....../zz.11.2022
Acestea vor fi atribuite direct, având în vedere prevederile art.5 alin.(6), coroborat cu prevederile art.7 alin.2 din Regulamentul (CE) nr.1370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentele (CEE) nr.119/69 şi nr.1107/70 ale Consiliului, astfel cum a fost modificat și completat prin Regulamentul (UE) 2016/2338 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2016. În acest sens ARF a asigurat respectarea prevederilor art.7 alin.(2) din Regulamentul mai sus menționat în materie de acordare a compensației de serviciu public, având în vedere cele 6 anunțuri publicate în JOUE în data de 20.12.2021 și eratele publicate în data de 29.08.2022 prin care s-a revizuit durata următoarelor contracte de servicii publice, de la 48 luni la 120 luni, începând cu data de 11.12.2022, după cum urmează:
La data prezentă pe piața feroviară din România activează cinci operatori de transport feroviar public de călători, entități juridice de drept privat, licențiați conform legii, și o entitate de drept public, licențiată conform legii, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători” S.A..
Pentru pregătirea acestor contracte ARF a ținut cont de recomandările formulate de Consiliului Concurenței, cu ocazia ședinței comune din data de 28.10.2022, precum și de observațiile transmise pe e-mail. Totodată ARF a organizat numeroase ședințe comune, cu reprezentanții operatorilor de transport feroviar de călători și CNCF ”CFR”-S.A. la care au participat și reprezentanți ai M.T.I. – D.T.F., ce s-au desfășurat săptămânal în format mixt în perioada ianuarie-octombrie 2022 și ședințe individuale, bilaterale cu fiecare OTF în parte, ocazii cu care au avut loc analize și discuții pentru definitivarea obligației de serviciu public pentru perioada 2022-2032, a proiectului de HG și a modelului de contract de serviciu public.
Cu aceste ocazii reprezentanții operatorilor de transport feroviar de călători au menționat riscul iminent al perturbării activității specifice în lipsa încheierii contractelor de servicii publice începând din anul 2022, în baza cărora să se asigure cadrul legal necesar achitării, de la bugetul de stat, a compensației lunare cuvenite, aferentă obligației de serviciu public aprobate.
Sub aspectul respectării prevederilor art.5 alin.(7) din Regulamentul anterior menționat, în materie de acordare a compensației de serviciu public – facem precizarea că operatorii de transport feroviar de călători licențiați în România, potrivit noilor prevederi ale OUG nr.12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, încheie contractul de servicii publice de transport feroviar de călători cu M.T.I. prin autoritatea competentă, respectiv cu A.R.F., în condiții nediscriminatorii.
Sub aspectul respectării prevederilor art.6, din Regulamentul mai sus menționat în materie de acordare a compensației de serviciu public, facem următoarele precizări:
În condițiile anterior menționate pentru contractele de servicii publice de transport feroviar de călători, ce se vor aplica de la data de 11.12.2022, se va utiliza următoarea metodologie:
Indicatorii sus menționați se acordă în funcție de realizarea fiecăruia în parte.
Indicatorii sus menționați se acordă în funcție de realizarea fiecăruia în parte.
Indicatorii sus menționați se acordă în funcție de realizarea fiecăruia în parte.
Indicatorii sus menționați se acordă în funcție de realizarea fiecăruia în parte.
În scopul asigurării continuității serviciului public de transport feroviar de călători, acordarea compensației se va face după cum urmează:
Acordarea compensației operatorilor se va face lunar, fără a depăși valoarea stabilită prin Actele Adiționale la contractele de servicii publice ce se vor încheia anual după adoptarea legii bugetului de stat, în urma rectificărilor bugetare sau în alte cazuri necesare.
Compensația necuvenită, ca urmare a nerealizării indicatorului cantitativ (tren-km), pentru fiecare categorie de tren în parte, va fi regularizată cu bugetul de stat până la data de 31 ianuarie a anului următor.
La data depunerii situațiilor financiare încheiate pentru anul de referință, operatorii de transport feroviar de călători vor transmite la A.R.F. dovada încadrării în cota de profit, iar sumele aferente depășirii acestui prag de rentabilitate vor fi restituite bugetului de stat până la aceeași dată, aceasta constituind termenul legal de regularizare cu bugetul statului.
Totodată, operatorii de transport feroviar au obligația de a întocmi și transmite balanța lunară de verificare însoțită de o evidență extracontabilă cu evidențierea clară a veniturilor și cheltuielilor eligibile pentru acordarea compensației, în mod separat pe rută de circulație și pe fiecare rang de tren, determinate direct proporțional cu volumul de tren-km realizat pe ruta de circulație și respectiv pe categoria de tren în baza contractului de servicii publice.
Operatorii de transport feroviar de călători vor utiliza lunar sumele primite drept compensație, pentru achitarea obligațiilor curente către administratorul infrastructurii feroviare publice, a tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare, precum și plata contravalorii energiei electrice de tracțiune aferente lunii anterioare.
Serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători vor corespunde în totalitate cerințelor nivelului minimal de servicii oferite pentru toate categoriile de tren, prevăzute în Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr.153/2011 privind modificarea şi completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare - nr.005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.1816/2005, şi pentru definirea trenurilor de călători în funcţie de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători, cu completările și modificările ulterioare.
Trenurile din categoria Intercity vor putea beneficia de compensație de serviciu public acordată de la bugetul de stat, având în vedere pct. I din Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr.153/2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr.005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr.1.816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de OTF, cu modificările și completările ulterioare.
De asemenea, OTF vor asigura interoperabilitatea sistemului de ticketing propriu cu baza de date comună a Autorității pentru Reformă Feroviară și îi vor transmite, spre verificare, situația detaliată a volumelor de tren-km realizate, pe rute de circulație ce fac obiectul obligației de serviciu public.
Operatorilor de transport feroviar de călători le revin obligațiile prevăzute în sarcina acestora în conformitate cu prevederile art.3, alin.(23) și alin.(24) din Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului transporturilor nr.65/1.712/2016 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea și justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activități desfășurate de unii operatori economici, prin bugetul M.T.I.
Pe parcursul derulării contractelor de serviciu public, ce fac obiectul prezentei note, Autoritatea pentru Reformă Feroviară va parcurge următoarele etape :
Compensația acordată operatorilor de transport feroviar public de călători, licențiați conform legii, se acordă conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.20/2015, cu modificările ulterioare, sub forma ajutorului de stat alocat exclusiv pentru efectuarea obligației de serviciu public.
Proiectul de contract de servicii publice pentru perioada 11 decembrie 2022 -11 decembrie 2032 prevede, de asemenea, obligația operatorilor de transport feroviar de a raporta anual către ARF, atât soluții de îmbunătățire a programului de transport, cât și implementarea programelor de investiții, închirieri sau operațiuni de leasing în vederea creșterii calității serviciilor, care vor fi aprobate în baza unor analize a proiectelor propuse de fiecare OTF în parte.
Astfel, în funcție de capital, de riscurile asumate și de gradul de îndeplinire a obiectivelor strategice și specifice, defalcate pe material rulant și bunuri imobile, programele de investiții aprobate se vor încadra într-unul din cele 5 mecanisme de finanțare, după cum urmează:
Operatorii de transport feroviar de călători vor beneficia de o marjă, de maxim 2,45% din nivelul cheltuielilor eligibile, în condițiile implementării programelor de investiții, închirieri sau operațiuni de leasing.
Pentru evitarea ajutoarelor de stat incompatibile, operatorii de transport feroviar vor fi obligați să utilizeze bunurile finanțate din fonduri publice exclusiv pentru prestarea obligațiilor de serviciu public.
La elaborarea actului normativ s-au avut în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr.1370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007, modificat și completat prin Regulamentul (CE) nr.2338/2016; ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr.12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr.62/2016, modificată li aprobată prin Legea nr.53/2017 și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr.21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.20/2015, cu modificările ulterioare.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 18.11.2022:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 18.11.2022
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
VERSIUNE ÎMBUNĂTĂȚITĂ - PUBLICATĂ 23.11.2022
Prezentat în
Şedinţa |
Data |