Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a participat astăzi, 7 mai 2014, la Atena, la Reuniunea informală ministerială în domeniul maritim la nivel UE,
organizată de Preşedinţia elenă a Consiliului.
Primul subiect de pe agenda discuţiilor a fost implementarea eficientă a Convenţiilor Organizatiei Maritime Internaţionale (IMO). S-a discutat chestiunea asigurării reglementării transportului naval la nivel internaţional în aşa fel încât să se garanteze un transport mai sigur, mai eficient şi mai puţin poluant.
„România susţine activitatea IMO de adoptare a cadrului juridic, tehnic şi organizatoric în domeniul navigaţiei maritime comerciale internaţionale, pentru asigurarea siguranţei navigaţiei, securităţii maritime şi prevenirii poluării mediului marin de către nave. Obiectivele convenţiilor IMO de protejare a mediului, de siguranţă, protecţie socială a navigatorilor, etc nu pot fi atinse dacă nu se respectă convenţiile.
România este parte la principalele convenţii internaţionale adoptate sub egida IMO şi respectă prevederile acestora, majoritatea fiind transpuse în dreptul UE.
În vederea asigurării unui transport naval mai sigur, mai eficient şi mai puţin poluant la nivel internaţional, România susţine implementarea la nivel mondial a Convenţiilor IMO. În acelaşi timp, România este preocupată de faptul că – prin neimplementarea/nerespectarea la nivel mondial a convenţiilor IMO – apar diferenţe de competitivitate între statele care adoptă şi respectă prevederile convenţiilor IMO (asumându-şi costurile suplimentare generate de acestea) şi statele care nu le respectă, şi care au un avantaj competitiv în ceea ce priveşte costurile”, a declarat ministrul Dan Şova în cadrul reuniunii.
În cea de-a doua parte a Reuniunii, miniştrii transporturilor din statele membre au fost invitaţi să facă o analiză de etapă a politicii europene în domeniul transportului maritim, având în vedere obiectivele strategice şi recomandările pentru perioada 2009 – 2018 elaborate de Comisia Europeană în urmă cu 5 ani.
Preşedinţia elenă a transmis un document care prezintă principalele provocări cărora trebuie să le facă faţă Uniunea. Pe baza acestor provocări, Preşedinţia elenă a pregătit un proiect de declaraţie comună a miniştrilor transporturilor din UE şi a propus adoptarea proiectului de declaraţie de către miniştrii statelor membre.
Prin adoptarea acestuia din urma se doreşte orientarea politicii europene în domeniul transportului maritim în următorii ani, cu accent şi pe nevoile şi priorităţile transportului maritim la nivel internaţional, astfel încât să se stimuleze creşterea economică, crearea de noi locuri de muncă, şi creşterea siguranţei, securităţii şi a protecţiei mediului marin în sectorul maritim.
Ministrul Dan Şova a prezentat susţinerea Romaniei faţă de propunerea Presedinţiei Elene.
„Doresc şi eu, la rândul meu, să mulţumesc Preşedinţiei Elene pentru iniţiativa acestei dezbateri politice şi pentru pregătirea declaraţiei comune, pe care România o susţine în întregime. Acesta este într-adevăr un exerciţiu foarte util, care va încadra activitatea de la nivelul Consiliului în domeniul maritim, dar care oferă şi celorlalte instituţii europene o imagine clară privind preocupările noastre.
România susţine transportul maritim de calitate, ce asigură protecţia navigatorilor şi a pasagerilor pe mare şi un nivel înalt de siguranţă a navelor.
În acelaşi timp, România susţine îmbunătăţirea performanţelor transportului maritim în domeniul protecţiei mediului marin la nivel UE şi internaţional, fiind favorabilă iniţiativei legislative europene de utilizare a LNG (Liquified Natural Gas) atât în transportul maritim, cât şi pe căi navigabile interioare şi de creare a unei infrastructuri minime pentru alimentare cu LNG în porturi până în 2025, respectiv 2030, în scopul reducerii dependenţei de petrol şi emisiilor de CO2.
România sprijină dezvoltarea unor sisteme portuare mai sustenabile şi eficiente. În ceea ce priveşte Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unui cadru privind accesul la piaţa serviciilor portuare şi transparenţa financiară a porturilor, în dezbatere la nivel european, suntem preocupaţi de implicaţiile pe care acest efort de armonizare le poate avea asupra porturilor din Uniune. Deşi susţinem necesitatea îmbunătăţirii concurenţei şi creşterii eficienţei şi transparenţei porturilor, trebuie să ne asigurăm că în cadrul acestui process nu creştem povara administrativă şi nu introducem restricţii nejustificate care să afecteze profitabilitatea porturilor.
România susţine accelerarea digitalizării şi simplificării procedurilor administrative pentru facilitarea traficului maritim, în special prin implementarea iniţiativei Blue Belt şi a sistemului de raportare unică de către nave, Single Windows, ca parte a serviciilor e-Maritime, sistem ce va reduce considerabil birocraţia şi implicit pierderile cauzate operatorilor din transportul maritim.”
Declaraţia este structurată pe şase puncte principale de interes si a fost adoptată de către miniştrii participanţi la Reuniune. Textul Declaraţiei poate fi consultat aici - descarcare.