Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

MINISTERUL TRANSPORTURILORȘI INFRASTRUCTURII informează că, în data de 26 septembrie 2023, Comisia Europeană, prin Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA), a anunțat lansarea unui nou apel de proiecte în cadrul programului Connecting Europe Facility (CEF) – sectorul de transport 2021-2027, având alocat un buget total de 6,94 miliarde de euro.

 

Bugetul apelului de proiecte, alcătuit din anvelopa Fondului de Coeziune și anvelopa Generală, este disponibil pentru finanțarea proiectelor de infrastructură pe TEN-T Core și Comprehensive TEN-T, pe următoarele priorități de finanțare:

 

          Porturi interioare și IWW (studii, lucrări sau combinat)

 

TEN-T Core

 

TEN-T Comprehensive

 

Obiective ale finanțării

Obiective ale finanțării

Studii și/sau lucrări pe căi navigabile interioare, legate de:

-       modernizarea căilor navigabile și a infrastructurii aferente, cum ar fi ecluze și baraje/diguri, pentru a menține sau îmbunătăți condițiile de navigație, performanța și/sau capacitatea de trecere a navelor;

-       crearea de noi căi navigabile și infrastructura aferentă (ecluze, baraje/baraje, poduri);

-       construcția/ridicarea/modernizarea ecluzelor și a podurilor mobile, pentru îmbunătățirea trecerii navelor și a convoaielor;

-       automatizarea infrastructurii căilor navigabile (de exemplu, ecluze, baraje, poduri) pentru a îmbunătăți funcționarea și monitorizarea acesteia;

-       creșterea spațiului liber sub pod;

-       asigurarea navigabilității pe tot parcursul anului de ex. prin servicii hidrologice, instalații de spargere a gheții și dragaj capital;

-       infrastructură pe malul apei, inclusiv crearea și/sau modernizarea infrastructurii pentru acostare și operațiuni pe apă de-a lungul unei căi navigabile. Aceasta înseamnă că lucrările pot viza infrastructura și facilitățile pentru acostare și operațiunile pe apă de-a lungul căilor navigabile TEN-T în situri care nu sunt incluse în anexa II.2 la Regulamentul TEN-T nr. 1315/2013. Acestea se pot referi doar la dezvoltarea infrastructurii de pe malul apei, cum ar fi cheiuri pentru acostare și/sau transbordări și/sau instalații de energie electrică pe mal;

-       interconexiunea dintre căile navigabile interioare și transportul maritim.

Studii și/sau lucrări în porturile interioare, legate de:

Ø  accesul, inclusiv accesul în siguranță în porturi;

Ø  infrastructura de bază în porturile interioare, inclusiv furnizarea de energie electrică de la țărm;

Ø  instalații portuare de recepție pentru reziduuri petroliere și alte deșeuri (inclusiv reziduuri din sistemele de curățare a gazelor de eșapament) și infrastructură pentru navele de degazare pentru a îndeplini cerințele de mediu;

Ø  asigurarea sau îmbunătățirea accesului rutier/feroviar și a conexiunilor în porturile interioare;

Ø  asigurarea navigabilității pe tot parcursul anului prin intermediul serviciilor hidrologice, instalațiilor de spargere a gheții și dragajul portului

 

Ø  accesul, inclusiv accesul în siguranță în porturi;

Ø  infrastructura de bază în porturile interioare, inclusiv furnizarea de energie electrică de la țărm;

Ø  instalații portuare de recepție pentru reziduuri petroliere și alte deșeuri (inclusiv reziduuri din sistemele de curățare a gazelor de eșapament) și infrastructură pentru navele de degazare pentru a îndeplini cerințele de mediu;

Ø  asigurarea sau îmbunătățirea accesului rutier/feroviar și a conexiunilor în porturile interioare;

Ø  asigurarea navigabilității pe tot parcursul anului prin intermediul de ex. servicii hidrologice, instalații de spargere a gheții și dragarea portului

 

RIS (studii, lucrări sau combinat)

 

Acțiuni legate de mobilitatea inteligentă și interoperabilă

Obiective ale finanțării

Ø  Proiecte care sprijină implementarea serviciilor de informare fluvială (RIS), ghișeu unic, sisteme comunitare portuare interioare.

Ø  Proiectele menționate mai sus ar trebui să abordeze în primul rând transportul pe căile navigabile interioare și/sau serviciile portuare care vizează navele pe căile navigabile interioare.

          Porturi maritime (studii, lucrări sau combinat)

 

TEN-T Core

 

TEN-T Comprehensive

 

Obiective ale finanțării

Ø  accesul în port - asigurarea unui acces maritim în siguranță - sub formă de diguri, canale de acces, canale de navigație, ecluze și mijloace de navigație (de exemplu, radar, geamanduri);

Ø  infrastructura portuară de bază, cu prioritate pe:

·         dezvoltarea de soluții multimodale cu emisii zero sau scăzute sau;

·         dezvoltarea capacităţilor şi facilităţilor portuare în ceea ce privește parcurile eoliene offshore. Implicarea portului maritim în activitățile de transport ale parcurilor eoliene offshore și necesitatea infrastructurii portuare de bază pentru activitățile respective ar trebui să fie demonstrate în propunerea de proiect sau;

·         îmbunătățirea conectivității regiunilor îndepărtate, insulare sau ultraperiferice sau a statelor membre fără frontieră terestră cu un alt stat membru;

Ø  furnizarea de energie electrică de la mal (inclusiv modernizarea rețelei electrice din port, dacă este necesar, pentru furnizarea de energie electrică de la mal);

Ø  instalații portuare de recepție pentru reziduuri petroliere și alte deșeuri (inclusiv reziduuri din sistemele de curățare a gazelor de eșapament) pentru a îndeplini cerințele de mediu;

Ø  asigurarea navigabilității pe tot parcursul anului prin intermediul facilităților de dragare și de spargere a gheții. Dragajul capital va fi susținut doar ca o intervenție pentru eliminarea blocajelor transportului maritim pe distanțe scurte din UE.

Ø  asigurarea sau îmbunătățirea accesului pe căi navigabile interioare/rutier/feroviar (infrastructură feroviară, de exemplu noi șine de cale ferată, modernizarea căilor ferate existente, adaptări pentru trenuri de 740 de metri lungime) și conexiuni în porturile maritime.

Ø  Generarea, la fața locului, de energie regenerabilă (element sinergetic), cum ar fi centralele fotovoltaice, turbinele eoliene etc, de exemplu pentru alimentarea cu energie electrică de la țărm, pentru nevoile infrastructurii portuare de bază și pentru diverse operațiuni portuare. Astfel de intervenții trebuie să îmbunătățească beneficiile socio-economice, climatice sau de mediu ale proiectului.

 

              VTMIS (studii, lucrări sau combinat)

 

Acțiuni legate de mobilitatea inteligentă și interoperabilă

Obiective ale finanțării

Ø  Proiecte care sprijină implementarea sistemelor de monitorizare și informare a traficului navelor (VTMIS), a sistemelor comunitare portuare maritime și a sistemelor de informații vamale relevante. Aceasta ar putea include implementarea Sistemului de schimb de date VHF (VDES), dezvoltarea unui Serviciu de Trafic Nave pentru nevoile viitoare de monitorizare și comunicare pentru o supraveghere îmbunătățită a navelor autonome și a transporturilor maritime (MASS) și/sau dezvoltarea de caracteristici suplimentare la „ ship to shore” de raportare în Sistemele obligatorii (MRS).

 

   Motorways of the Sea (studii, lucrări sau combinat)

Acțiuni legate de mobilitatea durabilă și multimodală

Obiective ale finanțării

Ø  Studii și lucrări: modernizarea infrastructurii portuare, a conexiunilor cu hinterland și a terminalelor dedicate, acolo unde este necesar, pentru a stabili sau extinde astfel de legături maritime pe distanță scurtă. Astfel de proiecte implică cel puțin un port al rețelei centrale într-un stat membru și un alt port al rețelei centrale sau globale din alt stat membru, cu scopul principal de a stabili sau extinde legături transfrontaliere. Investițiile dintre cele două porturi ar trebui să fie echilibrate în mod rezonabil.

Infrastructura portuară necesară pentru stabilirea sau modernizarea legăturii maritime dintre cele 2 state poate include, printre altele:

Ø  asigurarea sau îmbunătățirea accesului pe căi navigabile interioare/rutiere/feroviare și conexiunea cu hinterlandul, de ex. prin modernizarea conexiunilor rutiere, feroviare sau navigabile interioare de pe ultimul kilometru;

Ø  infrastructura portuară de bază, cum ar fi bazine pentru manevre, pereți de chei, dane, diguri, rambleuri, reabilitarea terenurilor, care îmbunătățesc eficiența porturilor maritime și integrarea acestora în rețeaua TEN-T. Se poate acorda sprijin și rampelor fixe, pasarelelor, sistemelor de ancorare auto și altor infrastructuri fixe necesare pentru a asigura legătura maritimă pe scurtă durată;

Ø  accesul în port - asigurarea unui acces maritim în siguranță - sub formă de diguri, canale de acces, canale de navigație, ecluze și mijloace de navigație (de exemplu, radar, geamanduri);

Ø  furnizarea de energie electrică de la mal (inclusiv modernizarea rețelei electrice din port, dacă este necesar, pentru furnizarea de energie electrică de la mal);

Ø  instalații portuare de recepție pentru reziduuri petroliere și alte deșeuri (inclusiv reziduuri din sistemele de curățare a gazelor de eșapament) pentru a îndeplini cerințele de mediu;

Ø  îmbunătățirea capacității portuare de handling prin construirea sau modernizarea terminalelor de marfă și/sau pasageri, parcări sigure și securizate (necesitatea zonelor de parcare sigure și securizate ar trebui să fie demonstrată în mod clar în propunerea de proiect, dar excluzând suprastructura mobilă (de exemplu, macarale, echipamente și vehicule multimodale etc.), parcări și depozite pentru pasageri;

Ø  digitalizarea operațiunilor portuare, cu excepția suportului pentru operatorii de transport maritim;

Ø  Proiecte care facilitează furnizarea și utilizarea transportului maritim pe distanțe scurte, dar care nu sunt legate în mod specific de funcționarea portului, cum ar fi platforme ICT, facilități pentru spargerea gheții, inclusiv spărgătoare de gheață sau activități care asigură navigabilitatea pe tot parcursul anului. De astfel de proiecte ar trebui să beneficieze și vor fi utilizate de comunitatea maritimă mai largă și trebuie să includă participarea a cel puțin 2 solicitanți din 2 state membre diferite.

          Transport feroviar (studii, lucrări sau combinat)

 

TEN-T Core

 

TEN-T Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  construirea/modernizarea legăturilor transfrontaliere și a legăturilor lipsă;

Ø  îmbunătățirea capacității și a performanței liniilor existente, inclusiv eliminarea trecerilor la nivel, modernizările necesare pentru trenurile de 740 de metri lungime, precum și alte modernizări cu scopul de a facilita transportul feroviar internațional de pasageri și marfă;

Ø  creșterea capacității în noduri, inclusiv în ceea ce privește o mai bună gestionare a traficului pe distanțe lungi și la nivel local;

Ø  interconexiunile dintre transportul feroviar și alte moduri de transport, în special transportul pe căile navigabile interioare și transportul maritim, precum și proiecte care vizează integrarea rețelelor feroviare și aeriene. Proiectele situate exclusiv în perimetrul porturilor interioare și al porturilor maritime vor fi depuse în cadrul acestor priorități;

Ø  conexiunile terminalelor de marfă la rețeaua TEN-T. Lucrările pot include și construcția/modernizarea componentei de infrastructură feroviară – de ex. linii de siding și adaptări pentru trenuri lungi de 740 de metri - ale terminalelor de marfă noi sau ale celor existente;

Ø  electrificarea liniilor și modernizarea/construcția sistemelor de electrificare.

     

 

Drumuri, terminale feroviare și rutiere și platforme logistice multimodale

                              (studii, lucrări sau combinat)

 

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  componente ale rețelei rutiere globale situate în state membre care nu au o graniță terestră cu un alt stat membru, așa cum este stipulat în Secțiunea 3, Partea a III-a din Anexa la Regulamentul CEF;

Ø  îmbunătățirea conexiunilor rutiere cu porturile maritime și interioare și cu terminalele feroviare, astfel cum sunt enumerate în Anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1315/2013, atât timp cât proiectele răspund unui blocaj semnificativ;

Ø  construirea sau modernizarea terminalelor feroviare și rutiere enumerate în Anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1315/2013, puncte de transbordare pentru transport combinat și alte platforme logistice multimodale accesibile publicului, situate pe/în apropierea rețelei TEN-T, inclusiv conectarea sau linii laterale, racorduri electrice, zone de așteptare a camioanelor, adaptări pentru trenul de 740 m lungime, echipamente de transbordare curate pentru unitățile de încărcare intermodale pe bază de combustibil cu emisii zero (de exemplu, electricitate, hidrogen), inclusiv echipamente specifice pentru transportul remorcilor pe calea ferată și echipamente și aplicații ICT.

Nu se acordă sprijin clădirilor și spațiilor de depozitare.

Adaptarea infrastructurii de transport pentru a facilita controalele la    frontierele externe ale Uniunii - studii, lucrări sau mixte

 

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  studii și/sau lucrări care vizează facilitarea fluxurilor de trafic pentru toate modurile de transport pe uscat și pe apă în zonele de control la frontieră, la frontiera externă a Uniunii, în conformitate cu articolul 9 alineatul (2) litera (b) punctul (x) din Regulamentul CEF . Proiectele sprijinite, vizează doar infrastructura de transport și au ca scop, printre altele, îmbunătățirea conexiunilor la punctele de trecere a frontierei, referindu-se și la liniile și spațiile de parcare aferente controlului frontierei. Acolo unde este cazul, solicitanții ar trebui să asigure coordonarea cu programele Interreg IPA-CBC relevante.

 

 

 

 

ERTMS - Contribuție unitară

 

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  În conformitate cu articolul 9 alineatul (2) litera (b) punctul (ii) din Regulamentul CEF, vor fi sprijinite următoarele tipuri de lucrări:

Implementarea sistemelor europene de management al traficului feroviar (ERTMS) la bord și la cale, având prioritate implementarea ERTMS pe întreaga rețea centrală. Acțiunile vor fi:

Ø  baseline 3;

Ø  sprijinit sub formă de contribuții unitare, astfel cum sunt definite în Decizia Comisiei de autorizare a utilizării costurilor unitare pentru a sprijini implementarea ERTMS în cadrul CEF – Transport.

 

 

 

Parcări sigure și sercurizate - lucrări

 

TEN-T Core și Comprehensiv*

Obiective ale finanțării

Ø  lucrări care vizează construcția de parcări sigure și securizate care urmează să fie certificate în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2022/1012 și care sunt situate pe rețeaua centrală rutieră și nodurile acesteia sau pe drumurile rețelei globale dacă deservesc, în primul rând, utilizatorilor rețelei rutiere centrale, în special pentru pentru camioane și vehicule comerciale;

Ø  lucrări de optimizare a utilizării parcărilor sigure și securizate existente pentru camioane și vehicule comerciale prin furnizarea de informații statice și dinamice, inclusiv colectarea, procesarea și diseminarea informațiilor privind parcările.

(*) În cazul în care proiectul nu este amplasat direct pe rețeaua centrală sau dacă este situat pe rețeaua globală, propunerea de proiect trebuie să își justifice utilitatea pentru funcționarea rețelei centrale.

 

 

 

Îmbunătățirea rezilienței infrastructurii de transport (studii, lucrări sau combinat)

 

                         TEN-T Core + Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  studii și/sau lucrări pentru îmbunătățirea rezistenței infrastructurii de transport, în special la schimbările climatice și dezastrele naturale, prin modernizarea infrastructurii sau a sistemelor inteligente de monitorizare. Propuneri de proiect sunt eligibile dacă solicitantul poate demonstra riscuri mari asociate în caz de neimplementare a proiectului, precum și faptul că proiectul este în conformitate cu prevederile legislației statului membru în cauză în domeniu.

 

 

 

 

 

 

Înlăturarea barierelor de interoperabilitate (studii, lucrări sau combinat)

 

                            TEN-T Core + Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  Proiecte privind eliminarea barierelor de interoperabilitate în conformitate cu Specificațiile tehnice de interoperabilitate (STI) adoptate prin Directiva 2016/797 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, inclusiv instalațiile de schimbare automată a ecartamentului în traficul feroviar de marfă, precum și terminalele și echipamentele acestora, necesare pentru transferul între diferite ecartamente de cale.

 

 

 

Data - Acțiuni legate de mobilitatea inteligentă și interoperabilă

 

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  Acolo unde sunt complementare și în concordanță cu activitățile susținute de Programul Europa Digitală privind Spațiile Comune de Date, vor fi finanțate proiecte care să sprijine crearea, colectarea, gestionarea, partajarea și diseminarea datelor de transport, trafic și călători în mod exact și actualizat pentru toate modurile de transport. Proiectele vor permite interoperabilitatea și vor asigura digitizarea proceselor aferente. Prioritatea de finanțare acoperă, printre altele, proiecte legate de creșterea disponibilității datelor pentru siguranța transporturilor, reglementările privind accesul vehiculelor urbane, logistica colaborativă și călătoriile multimodale, cu scopul de a le pune la dispoziția părților interesate din sectorul public și privat, în special în scopuri de mobilitate și management al traficului, respectiv implementarea indicatorilor de mobilitate urbană durabilă (SUMI).

Ø  Dacă este relevant, proiectele menționate mai sus vor lua în considerare noile tehnologii și soluții inovatoare în domeniile aplicațiilor inteligente pentru transport rezultate din activitățile Orizont Europa.

Ø  Platformele digitale susținute prin CEF trebuie să fie accesibile tuturor operatorilor în mod nediscriminatoriu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EMSWe -  (studii, lucrări sau combinat)

Acțiuni legate de mobilitatea inteligentă și interoperabilă

 

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  În conformitate cu art. 9 alin. (2) lit. (b) pct. (ii) din Regulamentul CEF,  vor fi sprijinite următoarele tipuri de proiecte:

Ø  studii și/sau lucrări legate de implementarea European Maritime Single Window environment (EMSWe)  (astfel cum este definit în Regulamentul (UE) 2019/1239 de instituire a unui Ghișeu Unic Maritim European).

Ø  După caz, proiectele menționate mai sus vor lua în considerare noile tehnologii și soluții inovatoare în domeniul aplicațiilor inteligente pentru transport, rezultate din activitățile Orizont Europa.

Ø  Platformele digitale susținute prin CEF trebuie să fie accesibile  accesibile tuturor operatorilor în mod nediscriminatoriu.

 

 

 

ITS -  (studii, lucrări sau combinat)

Acțiuni legate de mobilitatea inteligentă și interoperabilă

 

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

Servicii inteligente de transport rutier (ITS):

Ø  proiecte legate de implementarea sau modernizarea infrastructurii și serviciilor ITS (inclusiv modernizarea punctelor de răspuns pentru siguranța publică) legate de domeniile prioritare ale Directivei UE 2010/40;

Ø  Proiecte legate de coordonarea, armonizarea și monitorizarea implementării ITS și C-ITS. Proiectele se referă la crearea unei platforme și implică, în calitate de beneficiari, un număr suficient de mare (minimum 15) de state membre ale UE pentru a promova continuitatea și interoperabilitatea serviciilor. Proiectele se vor baza pe și vor continua activitatea aferentă platformelor EU-ITS și C-ROADS.

Ø  Dacă este relevant, proiectele menționate mai sus vor lua în considerare noile tehnologii și soluții inovatoare în domeniile aplicațiilor inteligente pentru transport rezultate din activitățile Orizont Europa.

Ø  Platformele digitale susținute de CEF trebuie să fie accesibile  tuturor operatorilor în mod nediscriminatoriu.

Ø  Acolo unde este cazul, proiectele ITS vor căuta sinergii cu implementarea coridoarelor 5G.

 

 

 

 

 

 

 

Noi tehnologii și inovare -  (studii)

Acțiuni legate de mobilitatea inteligentă și interoperabilă

 

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

Studii referitoare la:

Ø  Proiecte care sprijină noile tehnologii și inovarea, inclusiv automatizarea, creșterea capacității infrastructurii integrate și gestionarea traficului, servicii îmbunătățite de transport, integrare modală în conformitate cu art. 9 alin. (2) lit. (b) pct. (iv) din Regulamentul CEF, inclusiv aspectele privind mobilitatea ca serviciu (MaaS), cum ar fi biletele combinate și electronice pentru pasageri sau funcțiile de urmărire pentru mărfuri (cu excepția combustibililor alternativi care sunt sprijiniți în cadrul Facilității pentru combustibili alternativi).

Ø  Sprijinul este limitat la activități de studiu și nu include activități pilot.

 

 

 

eFTI -  (studii, lucrări sau combinat)

Acțiuni legate de mobilitatea inteligentă și interoperabilă

 

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

În conformitate cu art.9 alin. (2) lit.(b) pct. (ii) din Regulamentul CEF, vor fi sprijinite studii și/sau lucrări, legate de următoarele proiecte:

Ø  Proiecte care sprijină statele membre să dezvolte și să implementeze platforme și procese IT în conformitate cu Regulamentul eFTI (Regulamentul (UE) 2020/1056).

Ø  După caz, proiectele menționate mai sus, vor lua în considerare noile tehnologii și soluții inovatoare în domeniul aplicațiilor inteligente pentru transport rezultate din activitățile Orizont Europa.

Ø  Platformele digitale susținute de CEF trebuie să fie accesibile tuturor operatorilor în mod nediscriminatoriu.

 

 

Hub-uri multimodale de pasageri -  (studii)

Acțiuni legate de mobilitatea durabilă și multimodală

TEN-T Core și Comprehensive

Obiective ale finanțării

Ø  În conformitate cu art. 9 alin. (2) lit. (b) pct (vi) din Regulamentul CEF, vor fi sprijinite proiecte care vizează conexiuni fără întreruperi între modurile de transport pe distanțe lungi.

Ø  Studiile care urmează să fie sprijinite se referă la proiecte care:

-       sunt situate într-un nod urban al rețelei centrale, în conformitate cu Anexa II, Partea 1 la Regulamentul (UE) nr. 1315/2013;

-       fac parte, cu indicarea specifică a locației proiectului, dintr-un Plan de mobilitate urbană durabilă (https://www.eltis.org/sites/default). /files/sump-guidelines-2019_mediumres.pdf) sau a unui plan echivalent;

-       îmbunătățește accesul pentru toți utilizatorii, în special pentru pasagerii cu mobilitate redusă;

-       permite conectarea cu modurile de transport pe distanțe lungi (legături terestre către/între gări și/sau aeroporturi și/sau porturi); conexiunile feroviare sunt acoperite în cadrul cererilor de proiecte CEF - Transport privind TEN-T centrală și globală; conexiunile cu alt tip de infrastructură de transport public vor fi susținute numai acolo unde conexiunile feroviare nu există și nu sunt planificate;

-       poate include conexiuni sigure cu infrastructura destinată bicicletelor, permite conexiuni sigure cu soluții privind mobilitatea urbană, ca parte a unui proiect mai amplu, care respectă toate criteriile relevante ale acestui apelului;

-       se poate referi la infrastructura pentru accesul la transportul public, inclusiv transferurile între modurile de transport în cadrul unui nod multimodal de pasageri existent sau planificat în viitor, inclusiv facilități de parcare pentru biciclete și mașini, ca parte a unui proiect mai amplu, care respectă toate criteriile relevante ale acestui apelului.

 

 

Siguranță rutieră -  (studii, lucrări, mixt)

Acțiuni legate de mobilitatea durabilă și multimodală

TEN-T Core și Comprehensive

 

Obiective ale finanțării

Proiecte legate de modernizarea sectoarelor existente ale rețelei de transport cu rating scăzut de siguranță sau cu frecvență mare de accidente, cu scopul de a crește siguranța acestora.

Astfel de proiecte pot include:

Ø  îmbunătățiri sistemice ale siguranței încorporate în infrastructura rutieră;

Ø  implementarea măsurilor identificate în timpul evaluării privind siguranța rutieră la nivelul întregii rețele, conform Directivei (UE) 96/2008//amendată de Directiva (UE) 1936/2019/;

Ø  modernizarea sectoarelor critice și predispuse la accidente ("puncte fierbinți") așa cum au fost identificate în evaluarea privind siguranța rutieră la nivelul întregii rețele conform Directivei (UE) 1936/2019;

Ø  implementarea sistemelor de informații digitale pentru utilizarea în siguranță a drumurilor și tunelurilor rutiere și/sau în scopuri de aplicare a regulilor.

 

Sprijinul va fi acordat doar proiectelor care prevăd modernizarea infrastructurii rutiere existente în scopul creșterii siguranței, nu și construirii de infrastructură rutieră nouă.

 

 

 

Actions related to smart and interoperable mobility – ATM

TEN-T Core și Comprehensive

 

Obiective ale finanțării

În conformitate cu art. 9 alin. (2) lit. (b) pct (ii) din Regulamentul CEF, vor fi sprijinite proiecte care vizează lucrări și proiecte mixte care implementează infrastructura terestră și aeriană pentru comunicații, navigație și supraveghere (CNS), rute și proceduri mandate în conformitate cu Regulamentul CE Nr. 29/2009 (Regulamentul DLS), Regulamentul CE Nr. 1207/2011 (Regulamentul SPI) și Regulamentul 1048/2018 (Regulamentul PBN), limitate la domeniile cuprinse în regulamentele enumerate și care nu sunt acoperite de instituirea primului proiect comun care sprijină punerea în aplicare a Planului general european de management al traficului aerian (Regulamentul 116/2021).

 

 

 

SESAR (lucrări)

 

General

Ø  SESAR-Digital Sky DEMONSTRATORS - works Funding & tenders (europa.eu)

Ø SESAR-DEMONSTRATORS Common Project One implementation projects – works Funding & tenders (europa.eu)

 

Alocările defalcate pot fi consultate aici.

 

Termenul limită comunicat de către Comisia Europeană pentru transmiterea aplicaţiilor de finanţare este 30 ianuarie 2024 (ora 17:00 Bruxelles).

 

Informaţii complete despre apelul de proiecte sunt publicate pe site-ul Comisiei Europene - INEA şi pot fi accesate la link-ul: Funding & tenders 2023

 

 

Click to listen highlighted text!