Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 29.03.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 11.04.2022

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Conform prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare și potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (1) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările şi completările ulterioare, bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Societății Comerciale “ROFERSPED” – S.A., se aprobă prin ordin comun, inițiat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, ordonatorul principal de credite, cu avizul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale şi al Ministerului Finanțelor.
Prin H.G. nr. 190/1997 privind aprobarea contractului de activitate al Societății Naționale a Căilor Ferate Române pentru perioada 1997-2000, cu modificările ulterioare, a fost stabilit faptul că pentru creșterea competitivității transporturilor feroviare în traficul de marfă, este necesar înființarea unei case de expediții, organizată ca societate comercială care va avea ca și acționari, pe lângă Societatea Națională a Căilor Ferate Române și agenți economici cu capital social privat, români sau străini.
Astfel, în baza Legii societăților nr. 31/1990, forma în vigoare în anul 1997, a fost înființată Societatea Comercială “ROFERSPED” S.A., iar Societatea Națională a Căilor Ferate Române a deținut 30% din capitalul social și, restul de 70%, a fost deținut de alți agenți economici cu capital social privat.
Ulterior, a fost încheiat protocolul din data de 02.11.1998, prin care S.N.T.F.M. “CFR MARFĂ” S.A. a preluat acțiunile de la Societatea Națională a Căilor Ferate Române, ceilalti acționari rămânând neschimbați.
Începand cu data de 24.09.2009, prin Hotărârea nr. 11/24.09.2009, Adunarea Generală a Acționarilor a aprobat majorarea capitalului social de către S.N.T.F.M. “CFR MARFĂ” S.A. care, începând cu acea dată, a devenit acționar majoritar.
Societatea Comercială „ROFERSPED” - S.A a demarat activitatea de operator de transport feroviar de mărfuri pe calea ferată la finalul anului 2019, iar proiectul de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2022 a fost elaborat în vederea realizării acestui obiectiv.
Societatea Comercială „ROFERSPED” - S.A își desfașoară activitatea pe o piață puternic concurențială, unde activează peste 26 operatori de transport feroviar de marfă și operatori de manevră, fără a beneficia de ajutoare sau subvenții din partea statului român, are propriul portofoliu de clienți cu care desfașoară relații comerciale bazate pe cerere și ofertă .
La estimarea veniturilor și cheltuielilor pe anul 2022, s-a avut în vedere, bugetarea alocării resurselor materiale și umane necesare pentru dezvoltarea activității de operator feroviar de transport, operator de manevră și efectuarea de transporturi marfă în trafic local, import /export și tranzit, inclusiv în calitate de operator de transport succesiv.
Societatea Comercială „ROFERSPED”- S.A își finanțează cheltuielile de funcționare din veniturile proprii, iar începând cu anul 2011 și până în prezent a obținut în fiecare an profit, contribuind anual la bugetul de stat și al asigurărilor sociale prin plata la zi a tuturor contribuțiilor legale.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Societății Comerciale “ROFERSPED” – S.A. a fost elaborat având în vedere:
- respectarea obiectivelor de politică salarială stabilită prin Legea nr. 317/2021, legea anuală a bugetului de stat pe anul 2022;
- ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, cu modificările şi completările ulterioare;
- indicele mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022, folosit de către operatorii economici la fundamentarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, de maxim 6,5 % este stabilit în „Scrisoarea cadru privind contextul macroeconomic, metodologia de elaborare a proiectelor de buget pe anul 2022 și a estimărilor pentru anii 2023-2025 precum și limitele de cheltuieli stabilite pe ordonatorii principali de credite” elaborată de Ministerul Finanțelor, sub nr. 464142/10.12.2021;
-ordinul Ministrului Finanțelor nr. 3818/2019 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli al operatorilor economici, precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia;
-prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice;
Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 pentru Societatea Comercială “ROFERSPED” – S.A., s-a realizat avându-se în vedere următoarele:
- aprobarea proiectului privind bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Societății Comerciale “ROFERSPED” – S.A. de către reprezentanții Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 2 adoptată în ședința din data de 14.02.2022 și de către reprezentanții A.G.A, prin Hotărârea nr. 3 adoptată în ședința din data de 14.02.2022;
-nivelul preliminat al realizărilor pentru anul 2021;
-cuprinderea în cadrul bugetului a influenţelor din aplicarea prevederilor O.U.G. 109/2011 privind guvernanța corporativă, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la drepturile aferente contractelor de mandat.
Societatea Comercială “ROFERSPED ” – S.A. a înregistrat la data de 31.12.2021, un rezultat brut pozitiv în valoare de 2.715 mii lei și a programat pentru anul 2022 un rezultat brut pozitiv, în valoare de 3.177,66 mii lei, în creștere procentuală cu 17,04% și nu a programat plăți restante.
Rezultatul brut estimat în creștere pentru anul 2022, este influențat de dezvoltarea activității de operator de transport de marfă, de cheltuielile aferente obținerii resurselor necesare pentru desfășurarea activității de bază, de portofoliul de clienți existenți și de capacitățile de transport alocate, de ofertele de preț primite de la furnizorii de servicii de transport feroviar, dar și motivate de concurența acerbă a operatorilor privați existenți pe acea piață.
Nivelul veniturilor totale a fost estimat pe anul 2022, în valoare de 131.216,70 mii lei, în creștere cu 15,30% față de cele preliminate la data de 31.12.2021.
Nivelul veniturilor din exploatare a fost estimat pe anul 2022, în valoare de 131.208,02 mii lei, în creștere cu 15,30% față de cele realizate la data 31.12.2021.
Nivelul cheltuielilor totale a fost estimat pe anul 2022, în valoare de 128.039,04 mii lei, în creștere cu 15,26% față de cele realizate la data 31.12.2021.
În anul 2022, indicele de creștere a veniturilor totale este de 15,30%, iar indicele de creștere al cheltuielilor totale este de 15,26%.
Nivelul cheltuielilor de natură salarială, care a fost fundamentat având în vedere prevederile art. 48, alin. (1), lit. a) și lit. d), coroborat cu prevederile art. 48, alin. (3) din Legea nr. 317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022, a fost estimat în creștere cu 7,73% față de nivelul cheltuielilor de natură salarială programate și aprobate în anul 2021 prin Ordinul comun MTI/MF/MMPS nr. 854/899/593/2021 și în scădere cu 1,40% față de valoarea preliminată la 31.12.2021, respectiv în valoare de 8.215,08 mii lei.
Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 589,37 mii lei, se datorează :
- creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor de 6,5% prognozat pentru anul 2022, cu suma de 495,67 mii lei, așa cum este prevăzut în scrisoarea cadru nr. 464142/10.12.2021, conform art. 48, alin. (1), lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021;
- creșterii cheltuielilor sociale în anul 2022, în sumă de 77,10 mii lei, în urma creșterii valorii tichetului de masă conform Ordinului comun MMSS/MF nr. 902/1245/2021;
- creșterii cheltuielilor sociale în anul 2022, cu suma de 16,60 mii lei, rezultată în urma creșterii sumelor prevăzute pentru acordarea voucherelor de vacanță, conform O.U.G. nr. 8/2009.
Numărul de personal prognozat la finele anului 2022 de 83 salariați se menține la fel ca nivelul programat pentru anul 2021, care a fost de 83 salariați - aprobat prin ordinul comun MTI/MF/MMPS nr. 854/899/593/2021.
Productivitatea muncii, calculată în unităti valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2022 – legea nr. 317/2021, a fost programată în anul 2022 în valoare de 1.580,82 mii lei, în creștere cu 15,30% față de cea preliminată la data de 31.12.2021 în valoare de 1.370,99 mii lei.
Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat, prognozat în anul 2022 în valoare de 7.242,07 lei/persoană reprezintă 90,83% din câștigul realizat/preliminat al anului 2021, iar productivitatea muncii în unități valorice, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2022 – legea nr. 317/2021, în valoare de 1.580,82 mii lei/persoană, a crescut cu 15,30% față de productivitatea muncii realizată/preliminată la data de 31.12.2021.
Se respectă cerinta art. 48, alin. (3) din Legea 317/2021 - legea bugetului de stat pe anul 2022: “Operatorii economici pot majora câştigul mediu brut lunar pe salariat în limita sumelor prevăzute la alin. (1), cu condiţia ca indicele de creştere a acestuia să nu depăşească indicele de creştere a productivităţii muncii calculate în unităţi valorice sau fizice, după caz”.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2022 au fost estimate la valoarea de 503,02 mii lei, în scădere cu suma de 1.706,46 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2021 și vor fi asigurate din amortizarea calculată și din sumele repartizate din profitul anului 2021.
Cheltuielile pentru investiții estimate pentru anul 2022 în valoare de 503,02 mii lei, sunt estimate în creștere cu suma de 451,12 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2021.
Cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, au fost estimate la valoarea de 975,78 lei, în scădere cu 0,04% față de cele realizate/preliminate la data de 31.12.2021.
Societatea Comercială “ROFERSPED ” – S.A. nu estimează plăți restante pentru anul 2022.
Societatea Comercială “ROFERSPED ” – S.A. estimează creanţe restante în valoare de 7.100 mii lei în anul 2022, în scădere cu 4,05% față de valoarea realizată/preliminată în 2021.
Societatea Comercială “ROFERSPED ” – S.A. nu are, de la înființare și până în prezent, compartiment privind Controlul Financiar de Gestiune.
Societatea Comercială “ROFERSPED ”–S.A nu are constituită organizație sindicală reprezentativă conform legii, interesele salariaților fiind promovate și apărate de reprezentanții salariaților.
Realitatea datelor prezentate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, aparține Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și organelor de conducere ale Societății Comerciale “ROFERSPED ” – S.A.

 

 

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

Anexa

 

 

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

   
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 

 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!