Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 17.03.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 29.03.2022

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Prin actul normativ supus adoptării se propune modificarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave civile cu pilot la bord (art. 3 alin. (1)), după cum urmează:

  • depunerea unui plan de zbor va fi obligatorie în continuare pentru toate zborurile efectuate după reguli de zbor instrumental (IFR), pentru zborurile executate după reguli de zbor la vedere (VFR) în întregime sau parțial într-o porţiune din spaţiul aerian naţional unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie, pentru zborurile care traversează graniţa regiunii de informare a zborurilor - FIR Bucureşti, precum și pentru cele executate deasupra mării libere;
  • pentru zborurile efectuate după reguli de zbor la vedere, în întregime în zone de spațiu aerian unde furnizarea serviciilor de control al traficului nu este obligatorie, se propune introducerea opțiunii, pentru operatorul aeronavei, de a depune o notificare de trafic VFR la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, notificare care poate fi depusă pentru un zbor sau pentru o serie de zboruri executate într-o perioadă determinată de timp. Notificarea va facilita planificarea activității de zbor în special în cazul operațiunilor multiple desfășurate într-o anumită zonă și într-o perioadă determinată de timp, nemaifiind necesară depunerea unor planuri de zbor individuale, pentru fiecare zbor în parte.
  • notificarea de trafic VFR va fi depusă prin intermediul unei aplicații dezvoltată de Autoritatea Aeronautică civilă Română și va putea fi modificată din zbor atât prin aplicație cât și prin informarea unei unități de trafic aerian;
  • planurile de zbor și notificările de trafic VFR se transmit automat la Ministerul Apărării Naționale, furnizând în acest fel informațiile necesare structurilor MApN care asigură controlul activității de zbor în spațiul aerian național și intervenția în cazul zborurilor neautorizate.

Menționăm că prin introducerea notificării zborurilor VFR la Autoritatea Aeronautică Civilă Română se creează și premizele pentru îmbunătățirea modului în care această autoritate își exercită atribuțiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, constând în supravegherea operațiunilor aeriene civile, ceea ce corespunde recomandării de siguranță nr. SR-106.ACC.2015-09-26-emisă de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile, prin care se recomandă identificarea unor soluții prin care la nivelul întregului teritoriu al României să se asigure supravegherea activității de zbor desfășurate pe alte terenuri de zbor decât cele certificate. 

De asemenea, se propune completarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave fără pilot la bord, prevăzută la art. 3 alin. (2) din HG nr. 859/2021, prin introducerea situației în care zborul este executat într-un spațiu aerian U-Space și autorizat de un furnizor de servicii U-Space.

La articolul 9, au fost introduse prevederi noi referitoare la publicarea spațiilor aeriene restricționate pentru accesul aeronavelor fără pilot la bord doar în format digital, dat fiind numărul mare și complexitatea acestor spații dar și pentru facilitarea identificării acestor spații de către operatorii aeronavelor fără pilot la bord. Pentru a evita orice interpretări, aceleași prevederi au fost introduse și la art. 18 din anexa nr.1 la HG nr. 859/2021.

La articolul 10 a fost introdusă o modificare prin care se propune ca activitatea de zbor într-o zonă rezervată să fie închisă zilnic, având în vedere că zonele pot fi rezervate și pentru perioade care depășesc 24 de ore.

La articolul 12 se propune extinderea competenței organelor de poliție și a Jandarmeriei Române de a aplica sancțiuni contravenționale și în cazul faptelor prevăzute la art.11 lit.g) si h), săvârșite de operatorii aeronavelor fără pilot la bord. Completarea este necesară pentru a asigura acoperirea teritorială activităților de constatare și sancționare a anumitor fapte de natură contravențională săvârșite de operatorii aeronavelor fără pilot la bord, care pot fi identificați mult mai ușor la sol decât cu mijloacele de supraveghere a activității de zbor, specifice aviației.

Articolul 13 a fost completat cu trimiterile corespunzătoare la notificarea de trafic VFR.

De asemenea, a fost introdus un nou articol, art. 171, prin care se reiterează dreptul Ministerului Apărării Naționale de a dispune măsurile necesare pentru restricționarea / interzicerea activității de zbor în anumite porțiuni de spațiu aerian, în exercitarea atribuțiilor de control al utilizării spațiului aerian prevăzute de Legea nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată.

Anexa nr. 1 la HG nr. 859 a fost completată cu metodologia de depunere a notificării de trafic VFR (litera G).

De asemenea, Ministerul Apărării Naționale propune modificarea și completarea Anexei nr. 2 la HG nr. 859/2021, astfel încât să fie posibilă elaborarea unor acte normative subsecvente care să răspundă mai bine nevoilor sporite de mobilitate militară și să faciliteze creșterea prezenței militare a statelor aliate și partenere în Regiunea Mării Negre.

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

 

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

   
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!