Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 01.03.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.03.2022

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

 Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al societății.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2021 și bugetul previzionat pentru anii 2022, 2023 și 2024, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale pe anul 2022, au fost estimate la nivelul celor realizate/preliminat pe anul 2021. Conform prevederilor art.9 alin.(2) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care gradul de realizare a veniturilor totale aprobate în bugetele de venituri şi cheltuieli, în fiecare dintre ultimii 2 ani, a fost mai mic de 90%, fundamentarea veniturilor totale pentru anul curent este cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent.
Așadar, veniturile totale pentru anul 2022, au fost stabilite în valoare de 64.331,25 mii lei, la nivelul celor realizate preliminat pe anul 2021.
În structură, veniturile de exploatare, care reprezintă 99,69% din veniturile totale, au fost estimate în valoare de 64.132,71 mii lei, în scădere cu 0,10% față de cele realizate la data de 31.12.2021.
Cifra de afaceri, care reprezintă veniturile din prestări servicii, a fost estimată cu o creştere de aprox. 3,46% faţă de cea preliminată/realizată în anul 2021.
Veniturile din serviciile prestate au fost estimate în anul 2022, în valoare de 57.186,69 mii lei, în creştere cu 3,12 % faţă de cele preliminate/realizate în anul 2021 și vor fi realizate din serviciile prestate în baza contractelor de furnizare de servicii de telecomunicaţii, astfel:
- servicii de telecomunicaţii, specifice siguranţei feroviare precum şi operaţiunile de exploatare a sistemului feroviar, pe care societatea le furnizează în baza contractelor încheiate/actelor aditionale cu operatorii feroviari;
- servicii de telecomunicaţii, prestate în baza contractelor încheiate cu beneficiarii care închiriază echipamente de radio comunicaţii (staţii radio) în loc de antena, circuite de comunicaţii din suportul de transmisii, specifice operatorilor din sistemul feroviar şi din afara sistemului feroviar;
- veniturile obţinute din furnizarea serviciilor de transport date către diferite societăți: RCS%RDS, Vodafone, GTS, Euroweb, Orange, Direct One;
- venituri din lucrări prognozate a se realiza în anul 2022, având în vedere, participarea societăţii la lucrările de modernizare a coridoarelor europene feroviare;
- alte venituri, estimate din prestări specifice serviciilor de telecomunicaţii, asistență tehnică, executate pe baza de comandă, atât pentru diverse societăți comerciale din sistemul feroviar cât şi pentru alte societăţi, care nu fac parte din sistemul feroviar.
Veniturile financiare sunt programate în creștere cu 50,31% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 198,54 mii lei.
Cheltuielile totale, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2022, fiind estimate în valoare de 64.103,33 mii lei, mai mici cu 0,23% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2021.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare, dețin o pondere 99,69% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 0,31%.
Cheltuielile de exploatare, înregistrează o scădere cu 0,71% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 63.791,33 mii lei.
În totalul cheltuielilor din exploatare, cheltuielile cu bunuri și Servicii, dețin o pondere de 15,11%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” deține o pondere de 1,41%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” deține o pondere de 79,38% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 4,10%.
În structură, cheltuielile cu bunuri și Servicii, au fost programate în anul 2022, în scadere cu 0,17 % față de cele preliminate/realizate în anul 2021, respectiv în valoare de 9.638,50 mii lei.
În structură, cheltuielile cu bunuri și Servicii, în valoare de 9.638,50 mii lei, se compun din următoarele categorii de cheltuieli:
- cheltuieli privind stocurile, au fost estimate în anul 2022, în valoare de 4.331,17 mii lei, respectiv în scădere cu 27,05% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021;
- cheltuielile privind serviciile executate de terti, au fost estimate în anul 2022, în valoare de 2.587,01mii lei, respectiv în creștere cu 64,82% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021 și cuprind cheltuielile cu chiriile (pentru stâlpi şi pentru spaţiile pe care Societatea “Telecomunicaţii C.F.R.” S.A. le detine cu chirie), crestere care a fost determinată de creșterea prețului la utilități, cum ar fi energia electrică, apă și gaze;
- cheltuieli cu alte servicii executate de terți, au fost estimate în anul 2022, în valoare de 2720,32,01 mii lei, respectiv în creștere cu 26,63% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, având în vedere obiectivele de investiții executate în regie proprie, pentru care este necesară, încheierea unor contracte de executare a anumitor lucrări, pentru care personalul societății nu deține calificarea necesară.
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în sumă de 899,45 mii lei, au fost estimate în creștere cu 2,68% în anul 2022 față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.
Cheltuielile cu personalul, au fost estimate în anul 2022, în scădere cu 2,86%, respectiv cu suma de 4.510,61 mii lei față cele aprobate în anul 2021, în bugetul de venituri și cheltuieli, prin HG nr. 784/2021, respectiv de la 55.144,81 mii lei (anul 2021) la 50.635,20 mii lei (anul 2022).
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.48 din Legea nr.317/2021 pentru aprobarea Bugetului de Stat pe anul 2022, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 48.201,15 mii lei, au fost estimate în scădere cu 3,15%, faţă de suma aprobată în bugetul anului 2021 prin HG nr.784/2021.
În fundamentarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2022, s-a luat în calcul și s-a respectat art. 48, alin (1) lit.b) coroborat cu alin (3) din Legea nr.317/2021 – legea bugetului de stat pe anul 2022.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2021, în sumă de 48.201,15 mii lei, se situează sub nivelul celei aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2021, prin HG nr.784/2021, în valoare de 52.688,60 mii lei.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, în valoare de 1.346,87 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011 cu modicările și completările ulterioare. Nu a fost prevazută componenta variabilă a remunerației pentru directorat și membrii Consiliului de Administrație.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni
Indicatorul „Alte cheltuieli de exploatare”, a fost estimat în creștere, în anul 2022 cu 64,35% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2021. În structura categoriei “ alte cheltuieli de exploatare” previzionate pentru anul 2022, ponderea principală o deţin cheltuielile cu amortizarea, care reprezintă 95,81% și care au fost estimate în creștere cu 23,05% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.
Cheluielile financiare, care reprezintă 0,31%% în totalul cheltuielilor, au fost programate în creștere cu suma de 310,73% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 312 mii lei.
Rezultatul brut pozitiv, a fost estimat pentru anul 2022 în valoare de 227,92 mii lei, în creștere cu 183,46 % față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021.
Repartizarea profitului net al societății pentru anul 2022, a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2022, în valoare de 5.363,10 mii lei, au fost estimate în scădere cu suma de 412,44 mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, și vor fi asigurate din surse proprii, respectiv amortizarea anului curent plus amortizarea din anii precedenți.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2022, în valoare de 5.363,10 mii lei, au fost estimate pentru anul 2022, în scădere cu suma de 412,44 mii lei față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2021.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au următoarele valori:
- productivitatea muncii crește cu 6,07%, respectiv de la 95,82 mii lei/persoană la 101,64 mii lei/ persoană;
- numărul de personal programat la finele anului 2022, a fost programat în scădere cu 54 de salariați față de numărul de salariați aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, aprobat prin HG nr.784/2021;
- numărul mediu de salariaţi de 631 salariați , a fost programat în scădere cu 51 salariați, față de numărul mediu de salariați, aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr.784/2021;
- câștigul mediu brut lunar/salariat, estimat în anul 2022, calculat în conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat numărul 317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022 și a Ordonanței Guvernului nr.26/2013, reprezintă 102,62% din câștigul mediu brut lunar preliminat/realizat/salariat în anul 2021, iar productivitatea muncii reprezintă 106,07% din productivitatea muncii preliminată/realizată la data de 31.12.2021.
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, vor ȋnregistra o scădere cu 0,23% față de cheltuiala preliminată/realizată în anul 2021;
- creanţele restante ale anului 2022, au fost estimate în scădere cu 46,88% față de valoarea preliminată/realizată a anului 2021;
- plăţile restante, societatea și-a propus să nu înregistreze plăți restante la data de 31.12.2022;
- în anul 2022, veniturile totale au fost estimate la nivelul celor preliminate/realizate în anul 2021 iar cheltuielile totale, au fost estimate în scădere cu 0,23%, astfel că societatea respectă art.6 punct 6 din Ordinul nr.3818/2019 al Ministrului Finanțelor Publice privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli al operatorilor economici, precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia.
- rezultatul brut pozitiv, a fost estimat pentru anul 2022 în valoare de 227,92 mii lei, în creștere cu 183,46 % față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Societății “Telecomunicaţii C.F.R.” S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Societății “Telecomunicaţii C.F.R.” S.A. a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr.8/08.02.2022 și aprobat de către Adunarea Generală a Acționarilor prin Hotărârea nr.4 din 10.02.2022.
În conformitate cu art.6 (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, a fost supus consultării organizatiei sindicare reprezentative: Uniunea Sindicatelor din Telecomunicații Feroviare.

 

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

Anexa

 

 

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

   
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!