Data publicării: 11.12.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 11.12.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Serviciile feroviare sunt clasificate în urbane, suburbane, regionale și serviciile pe distanţe lungi.
În definirea serviciilor statele membre aplică definiţiile conţinute în Directiva 91/440/CEE și iau în considerare următoarele criterii: distanţa, frecvenţa serviciilor, numărul opririlor regulate, materialul rulant utilizat, regimul de taxare a legitimaţiilor de transport, fluctuaţiile serviciilor privind numărul călătorilor între sezonul de vârf şi perioadele de extrasezon, numerele trenurilor şi orarele.
Definirea trenurilor de călători pe categorii:
II.FUNDAMENTAREA Propunerilor. Necesitate Și Oportunitate
Caracteristici: Viteza comercială minimă de 40 km/h, distanța maximă 300 km + 10% sau prima stație de cale ferată dacă se depășește această distanță, opriri frecvente, dar numai acolo unde există flux semnificativ de călători.
În această categorie s-ar încadra o parte din trenurile IR utilizate în prezent de către călătorii navetiști și o parte din trenurile Regio.
Având în vedere opririle frecvente și preluarea traficului de navetă pe porțiuni din parcurs, această categorie de trenuri satisface criteriile de clasificare stabilite prin Regulamentul nr.1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători pentru încadrarea la Servicii regionale.
Necesitate Și Oportunitate
Definirea cât mai precisă a categoriilor de trenuri de călători astfel încât serviciile oferite pentru fiecare categorie să fie cât mai omogene, predictibile pentru clienți și tarifate în mod corespunzător este o necesitate obiectivă.
Lipsa unei categorii de trenuri intermediare între ir și R, care să permită călătorilor să aleagă cea mai convenabilă ofertă din punct de vedere al raportului calitate/preț, având în vedere că anterior, trenurile Accelerat (categorie intermediară) aveau cea mai bună acceptanță din partea pieței.
Ordinul ministrului transporturilor nr.153/2011 a structurat categoriile de tren din România în InterCity, InterRegio și Regio, similar standardelor de calitate definite prin Regulamentul 1371/2007, înlocuind categoriile InterCity, Rapid, Accelerat, Personal.
Urmare declinului transportului feroviar în România și a neincluderii în contractele de servicii publice a trenurilor InterCity, operatorii de transport feroviar nu au mai introdus în circulație aceste trenuri, astfel încât în prezent călătorilor din România le sunt oferite doar două categorii de tren.
Studiile și analizele de piață efectuate înainte de schimbarea categoriilor de tren relevau că trenurile Accelerat care îmbinau un grad de confort mediu cu un tarif accesibil și opriri frecvente aveau atât cea mai bună eficiență economică cât și cea mai bună acceptanță din partea publicului călător, respectiv, cel mai ridicat grad de satisfacție.
Sondajul pentru determinarea preferințelor călătorilor privind serviciile feroviare realizat în anul 2010 arată că aprox.33-36% dintre utilizatori urbani sau rurali ar fi preferat să călătorească cu trenurile accelerate, deci cu categoria de trenuri intermediară.
Categorie preferată |
||||
tren personal |
tren accelerat |
tren rapid |
tren intercity |
|
utilizatori preponderent rurali |
47% |
36% |
11% |
6% |
utilizatori preponderent urbani |
13% |
33% |
29% |
25% |
Prin aplicarea Ordinului ministrului transporturilor nr.153/2011 trenurile Accelerate au devenit, în funcție de criteriile îndeplinite, trenuri InterRegio sau trenuri Regio.
În viitoarele contracte de servicii publice pot fi adaptate valorile compensațiilor pe tren.km și cal.km în funcție de noile volume de trafic contractate de fiecare operator și de bugetul previzionat.
Propunerea de introducere a categoriei de trenuri Regio-Expres nu aduce modificări semnificative operaționale, noile trenuri Regio Expres vor fi încadrate tot în Rangul IV, similar trenurilor Regio conform Regulamentului pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, art. 122 - (1) Pentru stabilirea priorităţii în circulaţie, fiecărui tren i se atribuie un rang, după cum urmează : d) rangul IV - trenuri regio, trenuri mixte;”
În aceste condiții, în conformitate cu Regulamentul nr.402/2013, art.4: Dacă schimbarea propusă nu are niciun impact asupra siguranţei, nu este necesară aplicarea procesului de management al riscului.
Efecte sociale:
Operatorii de transport feroviar de călători au primit, direct sau prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, numeroase solicitări din partea călătorilor, a autorităților locale, instituțiilor, agenților economici, aleșilor locali sau parlamentari care vizau, fie acordarea unor opriri suplimentare la trenurile InterRegio, fie durata mare de parcurs și suprimarea opririlor ne-necesare la trenurile Regio.
Prin introducerea categoriei Regio-Expres va fi posibilă atât suplimentarea numărului de opriri la unele trenuri InterRegio, cât și reducerea unor opriri la trenurile Regio, iar prin aceasta o mai bună îndeplinire a funcției sociale a transportului feroviar.
Efecte de mediu:
Estimăm că măsurile propuse vor genera creșterea cotei de piață a transportului feroviar în detrimentul modurilor de transport mai poluante.
Efecte economice și bugetare:
Prin aceaste măsuri, operatorii de transport feroviar vor avea o mai mare libertate de adaptare a ofertelor de transport și de gestionare a materialului rulant, ceea ce va duce la creșterea eficienței serviciilor prestate, inclusiv a eficienței contractelor de servicii publice, permițându-se alocarea unor bugete mai mari pentru planurile de investiții.
Având ca obiective principale, pe de o parte, asigurarea unei legături directe între Gara de Nord Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă și, pe de altă parte, creşterea calităţii serviciilor de transport public de călători prin introducerea în circulaţie de trenuri cu mers cadenţat, cu o frecvenţă favorabilă atât transportului de călători spre şi de la aeroport, dar şi transportului de călători de navetă spre şi dinspre București, prin cresterea conectivității directe a localităților din nordul Capitalei precum orașul Buftea, comuna Balotești, comuna Corbeanca, comuna Mogoșoaia și orașul Otopeni, Ministerul Transporturilor Infrastructurii şi Comunicațiilor a iniţiat un proiect pentru asigurarea deplasării călătorilor pe reţeaua de transport feroviar în zona metropolitană Bucureşti, de la stația București Nord la Aeroportul Internațional Henri Coandă.
Proiectul Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă București face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) și este un proiect etalon pentru sistemul feroviar românesc care va asigura prima legătură feroviară directă cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă (plecări-sosiri) de asemenea pentru locuitorii zonelor limitrofe și va facilita un transport direct și rapid spre și dinspre centrul Capitalei.
Pentru realizarea transportului de călători între stația București Nord și Aeroportul Internaţional Henri Coandă vor circula trenuri de călători pe traseul Bucureşti Nord – Pajura Hm – parc.Mogoșoaia PO - Mogoșoaia – Patinoar IC PO – AEROPORT HC, cu distanţa totală de 19,00 km ce va fi parcursă în circa 20 – 25 minute, la intervale regulate de circa 30-40 minute.
Transportul pe căile ferate din România este reglementat de Regulamentul privind transportul pe căile ferate din România, aprobat prin O.G. nr.7/2005 și de Normele Uniforme privind transporturile pe căile ferate din România, aplicabile operatorilor şi beneficiarilor de transport feroviar public de călători, aprobate prin OMT nr. 655/2007.
Conform prevederilor de la articolul 4 alin.(1) Stabilirea sau modificarea tarifelor de transport feroviar de călători se face conform reglementărilor legale în vigoare.
În acest context, politica tarifară actuală a operatorilor feroviari de călători se realizează pe baza legislației care s-a instituit (aprobat) în decembrie 2011 și are la bază următoarele acte normative:
Potrivit prevederilor art.II din O.U.G nr.57/2011 (1) Tarifele de călătorie cu metroul şi de transport feroviar de călători vor fi ajustate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în condiţiile legii.
Conform tarifelor din transportul feroviar public de călători, la distanța de 19,00 km (zona km tarifară 11-20 km), avem următoarele valori funcție de rangul de tren și clasa comercială:
- tren Regio: 4,0 lei la clasa a 2-a și 5,50 lei la clasa 1;
- tren Interregio: 8,50 lei la clasa a 2-a și 13,00 lei la clasa 1;
Considerând acest proiect un pas important spre organizarea şi dezvoltarea transportului de călători într-o zonă de mare interes propunem aplicarea unui tarif unic pentru călătoria cu trenurile CFR Călători de rang Regio Expres, la clasa 1 și clasa a 2-a, pe relația București Nord – Aeroportul Internațional Henri Coandă.
Stabilirea unui tarif unic pentru trenul Regio-Expres Gara de Nord - Aeroportul Internațional Henri Coandă se realizază în contextul:
TARIFE de deservire generală din transportul feroviar public de călători
TARIF TREN REGIO - R
Zona km |
cls. 1 |
cls. 2 |
50% cls. 1 |
50% cls. 2 |
|
- lei - |
- lei - |
- lei - |
- lei - |
||
11-20 |
5,50 |
4,00 |
2,75 |
2,00 |
Costul unei călătorii cu transportul public gestionat de ADI Transport Public București Ilfov pe liniile expres este de 3,5 lei și pe liniile regionale (preorășenești) este de 1,5 lei.
Realizarea conexiunii feroviare cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti şi implementarea unui serviciu cadenţat de mare frecvenţă vor permite crearea unei prime alternative foarte atractive faţă de varianta transportului rutier, deoarece se va reduce substanţial durata transferului către şi dinspre aeroport şi se va elimina riscul unei prelungiri necontrolate a duratei unui astfel de transfer cauzat de blocajele frecvente ale traficului rutier de pe acest traseu.
Prin coroborare cu celelalte servicii feroviare periurbane în zona metropolitană Bucureşti această conexiune va permite consolidarea unei zone de influenţă a Aeroportului Internațional Henri Coandă pe o rază de cca.70 km în jurul oraşului Bucureşti, pe baza facilităţilor de transport feroviar.
În aceste condiţii, Aeroportului Internațional Henri Coandă va deservi în mod curent şi fiabil, prin intermediul transportului feroviar, oraşe mai îndepărtate de Bucureşti precum: Braşov, Târgovişte, Craiova, Giurgiu (inclusiv zona de frontieră Ruse), Constanţa, Buzău.
În acest context, propunem valoarea de 4,00 lei, TVA inclus, la tren de rang Regio Expres, clasa 1 și clasa a 2-a, pentru tariful unic denumit „Tarif București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă. Tariful de rezervare va fi facultativ.
Tariful unic se va aplica pe secția de circulație Bucuresti Nord Gr.A - Aeroport Internațional Henri Coandă T1 pentru călătoria simplă cu trenuri de rang Regio Expres la clasa 1 și clasa a 2-a pentru orice relație de călătorie pe secția respectivă, pentru legitimații de călătorie eliberate la casa de bilete, la automatele de bilete, prin serviciul de vânzare bilete online sau în tren, de personalul de tren.
Față de cele de mai sus, vă rugăm să fiți de acord cu promovarea Ordinului ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor privind modificarea Ordinului Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.153/2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr.005 și a Ordinului Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr.1050/2013 pentru aprobarea tarifelor de deservire generală din transportul feroviar public de călători respectiv completarea anexei cu tariful unic „Tarif București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă” cu valoarea de 4,00 lei, cu TVA inclus, valabil la tren de rang Regio Expres, clasa 1 și clasa a 2-a.
Precizăm că tariful unic menționat mai sus (de 4,00 lei pentru orice relație și clasă) nu include și tariful de rezervare a locului, care va fi facultativ.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Conunicațiilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului
Coordonate de contact
Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:
Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor – Direcţia Comunicare, Relaţia cu Sindicatele, Patronatele si Organizaţiile Neguvernamentale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti
Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G
Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Propuneri primite
Propuneri primite de la |
Data receptiei |
Mihai Popescu | 11.12.2020 |
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa
|
Data |
|