Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 05.07.2018

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 16.07.2018

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

 

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutere - S.A. este persoana juridică de interes strategic național și deţine contract de concesiune cu Ministerul Transporturilor, legal încheiat, pe baza căruia se desfăşoară ansamblul activităţilor curente de întreţinere, reparare, administrare şi exploatare a autostrăzilor – in prezent 757,208 km.
Standardele de proiectare ale autostrăzilor din România au fost aliniate la standardele europene, în principal la „TEM Standards and Recommended Practice - 2002” care recomandă, printre facilităţile pe care trebuie să le prezinte o autostradă, şi construirea spaţiilor de odihna (parcari) şi a Spaţiilor de Servicii.
Dotările şi combinaţiile de servicii necesare care trebuie asigurate în Spaţiile de Servicii aflate pe tronsoanele de autostradă construite în România sunt specificate în (i) Normativul Tehnic PD 162-2002, aprobat prin Ordinul Ministrului transporturilor construcţiilor şi turismului nr.622/23.10.2003 şi întocmit în conformitate cu prevederile Legii nr.82/1998 de aprobare a Ordonanţei Guvernului nr.43/1997, republicată, privind regimul drumurilor, (ii) în Normele tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor aprobate prin Ordinul Ministrului transporturilor nr. 1296/2017 şi Acordul European asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR).
Cu excepţia Spaţiilor de Servicii de pe ruta Bucureşti-Cernavodă (A2), unde au fost concesionate lucrările şi seriviciile la nivelul anilor 2008-2009, în prezent, Spaţiile de Servicii finalizate situate pe autostrada Nadlac – Sibiu (A1) şi pe autostrada Cernavodă – Constanţa (A2) oferă utilizatorilor un nivel minim de servicii (staţii mobile de distribuţie carburanţi şi comercializarea de produse alimentare şi non alimentare), prin urmare trebuiesc luate măsurile necesare prin care aceste Spaţii de Servicii să funcţioneze conform destinaţiei lor şi să îndeplinească cerinţele din standardele europene în privinţa dotărilor şi serviciilor oferite, în scopul asigurării confortului participanţilor la trafic şi creşterii siguranţei circulaţiei rutiere.
Serviciile asigurate în prezent în spaţiile de servicii de pe aceste tronsoane de autostradă se situează la un nivel minim, de strictă necesitate, şi vor fi furnizate, conform contractelor încheiate, până in noiembrie 2018.
În scopul exploatării în condiţii de eficienţă maximă a Spaţiilor de Servicii şi asigurării unor servicii de calitate utilizatorilor autostrăzilor, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutere - S.A. a identificat, ca soluţie optimă pentru a fi realizate toate lucrările şi dotările necesare Spaţiilor de Servicii atribuirea unor contracte de concesiune de lucrări şi servicii în conformitate cu prevederile Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.
Această lege transpune prevederile art. 3, 8, 11, 13-19, 22-26, 28, 31, 34-36, 38-40, 43, 44 şi 54 din Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind atribuirea contractelor de concesiune, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 94 din 28 martie 2014, şi parţial prevederile art. 1, 2, 4-7, 9, 10, 20, 21, 29, 30, 32, 33, 37, 41, 42 şi 45 din Directiva 2014/23/UE a Parlamentului European şi a Consiliului.
În Directiva amintita este specificat faptul că
“Achizitiile publice joaca un rol cheie in Strategia Europa 2020 […]. In acest context, contractele de concesiune reprezinta instrumente importante pentru dezvoltarea structurala pe termen lung a infrastructurii si a serviciilor strategice, contribuind la progresul concurentei de pe piata interna, facand posibila valorificarea cunostintelor de ordin tehnic ale sectorului privat si facilitand procesul de eficientizare si de inovare.”
În prezent nu există cadrul legal care să-i permită Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. concesionarea lucrărilor si serviciilor aferente spaţiilor de servicii pentru a asigura participanţilor la trafic serviciile impuse prin reglementări specifice.
Autostrada Nădlac – Sibiu (A1) şi Autostrada Cernavodă – Constanţa (A2) fac parte din coridorul de transport rutier Pan European IV menit să asigure infrastructura necesară conexiunii dintre statele membre ale UE şi cele ce au aderat după anii 2004 şi 2007, precum România şi Bulgaria. Pe teritoriul României coridorul de transport rutier Pan European IV începe de la graniţa de vest a României, la Nădlac, şi asigură conexiunea următoarelor zone principale ale României: Arad, Timişoara, Deva, Sibiu, Piteşti, Bucureşti, Constanţa. Pe teritoriul României, Coridorul de transport Pan European IV este prevăzut să asigure, în acest moment, o legătură rutieră la nivel de autostradă cu 2 benzi de circulaţie pe sens, o bandă de urgenţă pe sens şi bandă mediană;
Această rută face parte din reţeaua centrală transeuropeană, identificată la nivelul UE în Regulamentele Nr. 1315/2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/ /UE şi Nr. 1316/2013 de instituire a Mecanismului pentru Interconectarea Europei, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 680/2007 şi (CE) nr. 67/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
Rețeaua centrală cuprinde acele părți ale rețelei globale cu cea mai mare importanță strategică pentru realizarea obiectivelor de dezvoltare a rețelei transeuropene de transport. Coridoarele rețelei centrale acoperă cele mai importante fluxuri pe distanțe lungi din cadrul rețelei centrale și vizează în special îmbunătățirea legăturilor transfrontaliere din interiorul Uniunii.
In prezent, pe Coridorul de transport rutier Pan European IV, pe teritoriul Romaniei sunt deschise traficului rutier urmatoarele tronsoane de autostrada:
- Autostrada Nadlac – Arad VO Arad (la profil autostrada)
- Autostrada Arad – Timisoara
- Autostrada Timisoara – Lugoj
- Autostrada Lugoj – Deva, lot 1
- Autostrada Lugoj – Deva, lot 2, intre Traian Vuia si Margina
- Autostrada Deva – Orastie
- Autostrada Orastie – Sibiu
- VO Sibiu (la profil autostrada)
- Autostrada Bucuresti – Pitesti (VO Pitesti la profil autostrada)
- Autostrada Bucuresti – Constanta
- VO Constanta (la profil autostrada)
Pe aceste sectoare de autostradă sunt prevăzute spaţii speciale care să asigure, dupa o dotare şi amenajare corespunzatoare, facilităţile prevăzute de reglemetarile mai sus menţionate.
Referitor la propunerea de completare a art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului, facem menţiunea că:
1. prin încheierea, în condițiile legii, de contracte de concesiune de lucrări și concesiune de servicii pe terenurile proprietate publică a statului român destinate spaţiilor de servicii situate de-a lungul autostrăzilor şi drumurilor expres, pot fi asigurărate serviciile necesare desfăşurării traficului rutier, precum şi a altor activităţi economice,
2. la acest moment Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutere - S.A. reuseste sa asigure in spatiile de servicii doar o parte din serviciile necesare participantilor la traficul rutier de pe autostrazi;
3. furnizarea tuturor serviciilor specifice in spatiile de servicii asigura circulatia pe drumurile de mare viteza in conditii de siguranta si confort;
4. reteaua drumurilor de mare viteza cat si numarul utilizatorilor ei este in continua crestere in Romania;
5. o abordare de tip proiect de concesiune, care prin specificul lui asigura o durata mai mare si o calitate superioara a serviciilor specifice de catre un partener privat, este pretabila in furnizarea serviciilor necesare in spatiile de servicii;
6. Neluarea de măsuri legislative imediate în sensul celor de mai sus este de natură să afecteze posibilitatea încheierii de contracte de concesiune şi realizarea de investiţii private în sectorul infrastructurii de transport rutier, obiectiv prioritar al Guvernului României şi care constituie un interes public major, precum şi posibilitatea realizării unor venituri din plata redevenţei de către concesionar.
7. Programul de guvernare 2018-2020, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 1/2018 privind acordarea încrederii Guvernului, cu privire la obiectivele de creştere economică şi de consolidare a sustenabilităţii fiscal-bugetare prin majorarea semnificativă a investiţiilor, suţine stimularea investiţiilor private, iar perioada 2018-2020 va fi una în care se va pune accent pe creşterea investiţiilor, atât cele finanţate din buget sau prin accelerarea absorbţiei de fonduri europene, cât şi prin stimularea investiţiilor private.
8. Guvernul susţine dezvoltarea infrastructurii de transport rutier, construcţia unei reţele eficiente de autostrăzi, drumuri expres, şosele care să facă legătura între regiunile României, precum şi între România şi alte state, prin continuarea proiectelor, în special a proiectelor susţinute prin MasterPlan, aferente coridoarelor rutiere de legătură strategică, a intercoridoarelor, a şoselelor de centură, a transportului turistic, de interes naţional. Dezvoltarea regională echilibrată, eliminarea decalajelor, un sistem eficient de gestionare şi întreţinere a tuturor drumurilor naţionale sunt esenţiale pentru dezvoltarea transportului rutier. În vederea dezvoltării transportului rutier, investiţa - Finalizarea, modernizarea şi reabilitarea coridoarelor strategice (coridorul IV), a inter-coridoarelor, a drumurilor Trans-Regio şi Euro-Trans. este susţinută de Guvernul României prin Programul de guvernare.
Reglementările introduse contribuie la stimularea investiţiilor private în sectorul infrastructurii de transport rutier şi asigurarea predictibilităţii şi certitudinii cadrului legislativ, necesare operatorilor economici interesaţi în realizarea de proiecte de infrastructură rutieră în regim de concesiune, prin oferirea unui cadru legal care să asigure încheierea, în condițiile legii, de contracte de concesiune de lucrări și concesiune de servicii pe terenurile proprietate publică a statului român destinate spaţiilor de servicii situate de-a lungul autostrăzilor şi drumurilor expres, în scopul asigurării de servicii necesare desfăşurării traficului rutier, precum şi a altor activităţi economice

  

 

Documente supuse consultării -  varianta imbunatatita 16.07.2018
Instrument de motivare

Text proiect

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

  

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la ministerul Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor – Direcţia  Comunicare, Relaţia cu  Sindicatele, Patronatele si Organizaţiile  Neguvernamentale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

 Cozma Horatiu  10.07.2018
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

Sedinta plen 

16.07.2018 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!