Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

În continuarea demersurilor asumate de Ministerul Transporturilor pentru elaborarea Master Planului General de Transport,

în data de 15 aprilie 2014 au fost finalizate următoarele documente, parte a Master Planului:

 

Pentru elaborarea şi aprobarea finală a Master Planului, în perioada imediată vor mai fi parcurse următoarele etape:


Pentru draftul final al Master Planului General de Transport:
1. Finalizarea indicatorilor de analiză a problemelor din sectorul de transport şi simularea implementării acestora – 30 aprilie 2014;

2. Finalizarea testării proiectelor şi prioritizarea acestora în funcţie de obiectivele specifice ale Master Planului – 30 mai 2014;

3. Finalizarea criteriilor de prioritizare a proiectelor de infrastructură în transport şi testarea acestor criterii cu ajutorul modelului naţional de transport – 30 mai 2014;

4. Stabilirea planului financiar şi a scenariilor de proiecte care vor însoţi Master Planul de Transport pentru perioada de programare 2014-2020 şi perioada de programare 2020 – 2030 - 15 mai 2014;

5. Definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului şi propunerea pentru aprobare în Guvernul României – 30 iunie 2014;

6. Organizarea de dezbateri publice pentru prezentarea Master Planului de Transport, a viziunii strategice de dezvoltare a infrastructurii de transport – 15 mai 2014 – 15 iunie 2014;


Pentru obţinerea avizului de mediu asupra Master Planului General de Transport:
1. Finalizarea listei de proiecte admise pentru a fi testate în Master Planul General Transport – 15 aprilie 2014;
2. Elaborarea raportului asupra mediului şi întrunirea grupului de lucru pentru mediu – 29 aprilie 2014;
3. Raport la dispoziţia publicului pentru mediu, inclusiv draftul Master Planului şi lista de proiecte testabile – 5 mai 2014 – 20 iunie 2014;
4. Anunţuri publice cu disponibilitatea Master Planului pentru dezbateri publice pe component de mediu şi a raportului asupra mediului – 5 - 9 mai 2014;
5. Dezbatere publică pe probleme de mediu asupra draftului final al Master Planului – 23 - 27 iunie 2014.
6. Emitere acord de mediu pentru Master Plan General de Transport -30 iunie 2014;


Pentru eficientizarea reţelei feroviare de transport în exploatare la CFR Infrastructură:
1. Stabilirea notei finale asupra măsurilor necesare pentru eficientizarea reţelei de transport feroviar – 23 aprilie 2014;
2. Stabilirea direcţiilor de acţiune pentru reforma în sectorul feroviar – 23 aprilie 2014;
3. Dezbateri publice asupra strategiei de reformă feroviară – 23 aprilie 2014;
4. Aprobarea în Guvern a strategiei de reformă feroviară – 30 mai 2014.


Numărul de proiecte de infrastructură de transport care au fost analizate în această perioadă pentru a fi propuse pentru testare în Master Planul de Transport este de 530 din care 264 sunt proiecte care pot fi modelate cu ajutorul Modelului Naţional de Transport.


Situaţia proiectelor analizate pe moduri de transport în vederea declarării admisibilităţii pentru testare în Master Planul General de Transport este prezentată în tabelul de mai jos:


Numarul de proiecte modelabile

Mod de transport

Proiecte admise pentru testare

din care: Modelabile

Aerian

83

25

Intermodal

12

12

Porturi si cai navigabile

72

18

Feroviar de pasageri

136

95

Rutier

227

114

Total

530

264


În ceea ce priveşte valoarea proiectelor modelabile cu ajutorul Modelului Naţional de Transport în cadrul primei versiuni a Master Planului General de Transport, cu orizont de timp pentru implementare până în anul 2030, acestea au o valoare medie pe proiect de 325 milioane euro pe proiect. Dintre proiectele de infrastructură de transport un procent de 43% îl reprezintă proiecte de transport rutier în timp ce 36% dintre proiecte sunt propuse pentru transportul feroviar.


Valoarea estimata de investitie a proiectelor modelabile

Mod de transport

Modelabile

Cost (mil EURO)

Aerian

25

2,477.1

Intermodal

12

752.2

Porturi si cai navigabile

18

5,121.0

Feroviar de pasageri

95

38,535.6

Rutier

114

39,042.4

Total

264

85,928.3


Proiectele analizate pentru a fi admise în cadrul Master Planului General de Transport au fost evaluate după cinci obiective strategice fixate în cadrul politicilor sectoriale de transport după cum urmează:


a) Dezvoltare economică sustenabilă prin care s-a urmărit creşterea accesibilităţii persoanelor şi a mediului de afaceri din diferitele regiuni ale României, la reţeaua de transport naţională, astfel încât să fie promovată atragerea de investiţii, crearea de noi locuri de muncă, accesul României la pieţele de desfacere internaţionale precum şi crearea unor centre intermodale de transport care să susţină exporturile/importurile de marfă ale României;


b) Eficienţă economică, prin acest obiectiv strategic urmărindu-se îmbunătăţirea competitivităţii sectoarelor de transport prin creşterea vitezelor de deplasare a mijloacelor de transport , reducerea timpilor de parcurs între două destinaţii dar şi optimizarea costului generalizat de transport pentru fiecare mod de transport;


c) Sustenabilitatea financiară, potrivit acestui obiectiv strategic se are în vedere atât menţinerea în operare a unei reţele de transport feroviar  pentru care există alocare resurse financiare necesare executării lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente precum şi a unei reţele de transport rutier care urmează a fi întreţinută la standardele impuse de reglementările europene în vigoare. Deasemenea, în cadrul acestui obiectiv se are în vedere corelarea valorii proiectelor de infrastructură propuse pentru finanţare cu cererea de transport existentă astfel încât proiectele rezultate să aibă un indice cost-beneficiu cât mai ridicat;


d) Siguranţă şi sisteme de management în transport inteligente obiectivul urmărit este de a creşte siguranţa traficului în transportul rutier având în vedere faptul că România se află printre ţările cu cea mai mare rată de accidente rutiere (locul 24 din 28 ţări UE respectiv 94 accidente mortale la 1.000.000 locuitori), prin promovarea de proiecte de infrastructură care să conducă la diminuarea acestor rate de accidente. Mai mult, se au în vedere proiecte care să susţină dezvoltarea unui sistem de management modern în transport prin introducerea sistemelor ITS la transportul rutier, ERTMS la transportul feroviar, RIS la transportul naval şi ATM la transportul aerian;


e) Impactul asupra mediului, conform acestui obiectiv s-a urmărit promovarea unor forme de transport ecologic prin proiecte de investiţii care urmăresc achiziţionarea de material rulant destinat transportului feroviar de călători precum şi prin dotarea materialului rulant existent cu echipamente şi dotări ecologice;


Facem menţiunea că Master Planul General de Transport este un document strategic complex al României care stabileşte direcţiile de acţiune strategice pe toate modurile de transport: rutier, feroviar, naval şi aerian, care trebuie să aibă în vedere problemele identificate pentru fiecare sector de transport, obiectivele specifice, viziunea strategică a Ministerului Transporturilor pentru implementarea politicilor de transport, precum şi lista de proiecte sustenabile finală aferentă Master Planului.


În acest context, conştientizând importanţa strategică a acestui document în baza căruia România urmează să acceseze fonduri structurale, Master Planul trebuie elaborat ţinând cont de cerinţele pe care Comisia Europeană le formulează, inclusiv prin metodologia de elaborare a master planului, dar şi ţinând cont de nevoile strategice de dezvoltare a transportului la nivel naţional.


Suntem conştienţi că de calitatea acestui document depinde aprobarea accesării de fonduri structurale în domeniul transportului, iar în acest context, prin dezbaterile publice pe care le vom organiza, dar şi prin sugestiile, opiniile şi propunerile formulate de toţi cei interesaţi, pot fi aduse îmbunătăţiri Master Planului General de Transport al României.

E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!